Gå till innehåll

Filma snowboard med Panasonic lumix Gh3


steddy

Recommended Posts

Hejsan, Jag ska filma snowboard i vinter och har spanat in mig på panasonics gh3a, först och främst för att den filmar full hd 60 fps men oxå att jag har hört mycket gott om den. är det någon som har invändningar om detta? om inte vad ska jag ha för linser och vad ska jag tänka på? tack för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan, Jag ska filma snowboard i vinter och har spanat in mig på panasonics gh3a, först och främst för att den filmar full hd 60 fps men oxå att jag har hört mycket gott om den. är det någon som har invändningar om detta? om inte vad ska jag ha för linser och vad ska jag tänka på? tack för svar

 

Bland systemkameror är nog GH3an ett mycket bra val till det med tanke på vädertätning, relativt liten och en någorlunda AF. Har tills nydligen filmat med GH3 själv och tyckte den var riktigt bra.

 

Objektiv beror ju lite på budget men ett bra, vädertätat allround med inbyggd stabilisering är ju Panasonic 12-35 f2.8. Det motsvarar den väldigt populära bränvidden 24-70 på fullformat. Kostar en slant men dyker ofta upp begagnat på fotosidan.se. Där kan du ju spana efter huset också, jag köpte mitt för 7000 i våras och då var det bara en månad gammalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är exakt den gluggen jag har spanat in i första hand, har du kört med några andra gluggar som du skulle vilja hissa lr dissa? tack så jättemycket för ditt svar och åsikt!

 

Jag hade,

Voightländer 25/0.95 = fantastiskt men kanske inget för skidbacken.

Panasonic 20/1.7 = litet, smutt och knivskarpt. Drygt med focus by wire, Olympus 17/1.8 är nog ett bättre val.

Sigma 60/2.8 = snacka om pang för pengen, givet köp.

Panasonic 14/2.5 = så litet att man knappt tror det är sant, skaplig kvalitet för priset.

 

Men i princip all dessa täcks ju in av ett 12-35 så jag hade köpt 60/2.8 för att det är så billigt för tele med 2.8. Och ett för lowlight, Oly 17/1.8 eller Pana 20/1.7 om jag ville hålla igen på utgifterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag va å klände på voightländer`n fy f*n va gött de va asså! men som du säger.

är det focus stopp på sigman? verkar ju som en riktigt kul glugg!

har du ingen film du gjort med gh3an? alltid trevligt å se lixom =)

 

tack för tipsen !

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...