Gå till innehåll

LUT explosion


Almkvist

Recommended Posts

Hej

 

Nu har jag både läst och fått för många mail om alla nya LUTar så jag tänkte bli klokare med hjälp av er :D

 

Har en del koll på CC och läser mycket från Nofilmschool och crumplepop samt Denver Riddle i min vardag. Men den senaste tiden har det verkligen blivit mycket skrivande om LUTs(Look up table). Min tolkning är att en LUT används som en typ av mall för att få en korrekt färgprofil på något vänster... Eller för att få en filmisk look med tex grain osv. Ibland verkar det som det ena och ibland det andra och senast idag fick jag uppfattningen av att LUTs användes mycket vid framkallning av film men där kan jag vara helt ute och cykla...

 

Kan någon godhjärtad själ förklara vad exakt detta innebär, "The internet" får det att verka som en smärre revolution ;) Är det en mall, ska det color correctas, ja vad exakt gör look up tables?! Googlat mycket men det skulle vara skönt med en smidig förklaring som gärna får bli nördig sen!

 

/Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns rätt många svar, men LUT är ett...tja...filter (i brist på bättre) som kan användas lite olika områden:

 

- Viewing LUT på inspelningsplats. Om du filmar i Log C (så allt blir "platt/grått/etc") så kan du ha en Viewing LUT för att se hur materialet blir på en skärm.

- Viewing LUT i redigeringen. För att se (på en dataskärm) hur materialet blir i sitt slutliga format (ex printat på film).

- LUT för att byta filers färgrymd.

- LUT's för att matcha video mot film, CGI mot film/video.

 

En del använder LUT's för att lägga på slutliga "look" (efter färgkorrektion).

 

LUTs Part 1: What is a LUT? | Fallen Empire

 

EDIT: Det finns sjukt många ställen att göra fel på i kedjan - har varit på många "Dyra" ställen där dom har otroligt dålig koll (och jag som trodde att jag hade rätt dålig koll..)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...