Gå till innehåll

Bilder + videoklipp i samma bildspel


andbar

Recommended Posts

Önskemål: Att skapa en DVD med ett bildspel, som innehåller bilder varvade med videoklipp. Jag ska själv bestämma, när nästa bild eller video visas.

Verkar som ett banalt problem med enkel lösning, men jag har inte lyckats finna någon.

 

Försök 1: Min Blu-ray-spelare tar inte emot bildspelet i sin helhet. Antingen måste jag välja videoläge för videoklippen (och då visas inga bilder) eller bildläge för bilderna (och då visas inga videoklipp).

 

Försök 2: I ren frustration använde jag mig av PowerPoint, som ju löser det där med själva bildspelshanteringen. Men då måste jag ju ha tillgång till PP på varje ställe, där bildspelet ska visas! Dessutom får jag en extremt ryckig och delvis "trasig" uppspelning av videoklippen. Någon som känner igen det problemet? Min dator är relativt ny och har helt acceptabla prestanda.

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du lägger stillbilder och video på tidslinan och lägger allt på DVD går det väl att stoppa precis var man vill hur länge som helst och sedan trycka på play igen på spelarens fjärrkontroll?

 

Med tidslinan menar du då att jag redigerar allt i t ex Premiere Elements, som jag har tillgång till?

Tack för tipset. Ska testa din metod.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det innebär att dina stillbilder kommer att ingå i samma ström av bilder som videoklippen och samma upplösning 576 x 720 för PAL.

 

Det kan vara bra att anpassa stillbilderna till det formatet eller en multipel av det. Om du använder t ex Photoshop för stillbilderna. som har kvadratiska pixlar, så gäller 576 x 768 för 4:3 PAL och 576 x 1024 för 16:9.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det innebär att dina stillbilder kommer att ingå i samma ström av bilder som videoklippen och samma upplösning 576 x 720 för PAL.

 

Det kan vara bra att anpassa stillbilderna till det formatet eller en multipel av det. Om du använder t ex Photoshop för stillbilderna. som har kvadratiska pixlar, så gäller 576 x 768 för 4:3 PAL och 576 x 1024 för 16:9.

 

Tack för ytterligare information.

Jag brände en DVD med en kombination av bilder och videoklipp och kunde då med Start/Paus få bilderna att frysas så länge jag ville. Men jag kunde inte hoppa till nästa bild eller återgå till föregående.

Då la jag in markörer på tidslinjen. Och Menymarkörer fungerar, så jag kan hoppa fram och tillbaka. Men jag vill ju inte ha en Menymarkör för varje enskild bild/videoklipp (det vållar ju kaos om jag vill använda mig av skivmenyer). Försökte då med Markör för tidslinje, men de fungerar inte som "hållplatser" när jag vill hoppa bland bilderna.

Har du någon lösning på detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan kapitelindelning fungerar det så att du spelar som vanligt tills det kommer en punkt där du vill stoppa. Då trycker du på stopp på fjärrkontrollen. När du vill fortsätta framåt trycker du på play. Om du vill backa så måste du spela bakåt med pilarna på fjärrkontrollen. Det går inte att hoppa tillbaka.

Det finns säkert någon smartare lösning än detta men jag kan inte komma på någon just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...