Gå till innehåll

Canon xha1


damiug

Recommended Posts

Hej, vill göra en dokumentärfilm och funderar på att köpa en Canon XHA1 (med miniDV). Tänkte köpa en begagnad.

 

Är den bra?

Räcker den för att spela in en dokumentärfilm?

Någon som har erfarenhet med den?

 

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Den räcker alldeles utmärkt.

 

Jag har en sedan 2007 - tror jag det var - och är väldigt nöjd med den. Den har tillsammans med en annan kamera gjort tjänst i flera filmer.

 

Den använder ju kassetter som medium till skillnad från de flesta moderna, som använder olika former av kort. Det innebär en nackdel med mekaniska delar men fördelarna med kassett är att man har råd att bara använda kassetten en gång och på så sätt alltid har kvar allt sitt råmaterial. Själva kameran fungerar bra och klarar DV som du nämner men också HDV som betraktas som en variant av HD. HDV är också ett av de godkända komprimeringsformerna för BluRay. Till rätt pris får du en bra kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Har du några tips på vilket ljud jag ska skaffa. Har läst en del på nätet och många säger att man inte kan ha något mindre än sennheiser 416, men den är ganska dyr ju. vad rekomenderar du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en XH-A1 och den är rena drömmen för dokumentärfilmaren. Sensorn på ½tum är helt fantastiskt i mörka miljöer om man jämför med de flesta andra kameror i den prisklassen (som oftast har en 1/4 tum sensor). Med XLR ingångarna med phantommatning kan man använda (nästan) alla mikrofoner. Enda nackdelen är nog att den spelar in på band. Om det nu är en nackdel egentligen.

Men vill man kunna arbeta snabbare så är kanske en Panasonic HVX-200 eller en Canon XF100 som spelar in på minneskort bättre.

 

Mvh Joel

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...