Jump to content

Film för Youtube

krabban the dj

Recommended Posts

Hej!

Jag har spelat in film till Youtube. Det är ett band som spelar och jag spelade in en konsert för några veckor sedan.

Jag pausade mellan varje låt och det blev en fil per låt.

Dessa går, i teorin, att ladda upp till Youtube. Problemet är att det är 330 MB stora filer och alla låtar är på runt 11 GB...

Jag skulle behöva spara om låtarna i bättre komprimering.

Finns det något program som kan göra detta? Det kan kosta lite, det är okej.

Kameran sparar i QuickTime, men det går ju säkert lika bra att komprimera till nåt annat.

Windows Video Editor stödjer inte QuickTime och det är ju skapligt fånigt eftersom olika digitalkameror spelar in i det formatet...

Men gör jag rätt?

Jag har nu testat HandBrake, två varianter. Båda blir 98 MB stora filer.

En bara att konvertera till MPEG4 och den andra även med valet "Optimize for the web" i kryssad, men den enda skillnaden, vad jag kunde märka, är att det tar 25 minuter att komprimera... (Det tar längre tid.)

Kanske MPEG Streamclip är mer lättnavigerad och kan generera lite mindre filer!?

Ja, .... "It's easy when you know how!!" :-)

Jag har minskat själva bildytan till 500 x 288 pixlar och jag bara utgår från att det fungerar på Youtube. Då blir filerna 31-35 MB stora och det är acceptabelt. Ljudet blir bra! (Nåja!)

Nu har jag tid, ska testa det andra programmet. Det kanske fixar att koda om alla i en batch?

*Laddar ner och startar MPEG Streamclip*

Hehe... Jag tror jag håller mig till HandBrake!!

Nu är jag snart färdig... och det fungerar.

*Funderar vidare*

29 bildrutor / sekund kanske är i mesta laget? Nåja. Jag vet inte hur man ändrar det så det får vara så!

Tack för bra assistans!!