krabban the dj Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Hej! Jag har spelat in film till Youtube. Det är ett band som spelar och jag spelade in en konsert för några veckor sedan. Jag pausade mellan varje låt och det blev en fil per låt. Dessa går, i teorin, att ladda upp till Youtube. Problemet är att det är 330 MB stora filer och alla låtar är på runt 11 GB... Jag skulle behöva spara om låtarna i bättre komprimering. Finns det något program som kan göra detta? Det kan kosta lite, det är okej. Kameran sparar i QuickTime, men det går ju säkert lika bra att komprimera till nåt annat. Windows Video Editor stödjer inte QuickTime och det är ju skapligt fånigt eftersom olika digitalkameror spelar in i det formatet... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Handbrake och MPEG Streamclip är två gratisfavoriter där ute. Finns väldigt mycket info om dem. Tutorials och exempel på youtube osv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krabban the dj Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Tack! Misstänkte det. Visste inte i vilken ända jag skulle börja. Har letat... men lättare om man kan begränsa sig till relevanta delar av Internet! Kalas!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krabban the dj Posted April 12, 2013 Author Share Posted April 12, 2013 Men gör jag rätt? Jag har nu testat HandBrake, två varianter. Båda blir 98 MB stora filer. En bara att konvertera till MPEG4 och den andra även med valet "Optimize for the web" i kryssad, men den enda skillnaden, vad jag kunde märka, är att det tar 25 minuter att komprimera... (Det tar längre tid.) Kanske MPEG Streamclip är mer lättnavigerad och kan generera lite mindre filer!? Ja, .... "It's easy when you know how!!" :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Filerna kan bli jättesmå, men det beror på hur mycket teknisk kvalité du vill ha. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krabban the dj Posted April 13, 2013 Author Share Posted April 13, 2013 Jag har minskat själva bildytan till 500 x 288 pixlar och jag bara utgår från att det fungerar på Youtube. Då blir filerna 31-35 MB stora och det är acceptabelt. Ljudet blir bra! (Nåja!) Nu har jag tid, ska testa det andra programmet. Det kanske fixar att koda om alla i en batch? *** *Laddar ner och startar MPEG Streamclip* Hehe... Jag tror jag håller mig till HandBrake!! Nu är jag snart färdig... och det fungerar. *** *Funderar vidare* 29 bildrutor / sekund kanske är i mesta laget? Nåja. Jag vet inte hur man ändrar det så det får vara så! Tack för bra assistans!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts