klattermusenhotmail.com Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Hej! Jag är i färd med att sätta mig in i Adobe After effects cs5. Har tidigare aldrig använt någon utav adobes produkter till filmredigering utan strikt jobbat med Sony Vegas. Nu är min fråga, kan jag fortsätta klippa min filmer i Vegas men sköta färgkorrigering, texter osv i AE, eller bör jag lägga tid på att också lära mig Premiere? Ser helst att ja kan fortsätta i Vegas om det inte gör någonn skillnad för slutresultatet rent kvalitetsmässigt och att det inte innebär för mycket krångel att kombinera de två... Tack på förhand! /Daniel 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Tja... det finns inget enkelt sätt att gå från Vegas till AE CS5 eller högre utan att rendera filerna först, och det kan ju ge en generationsförlust. (Från PPro kan du bara klippa ut och klistra in filerna). AE CS4 och äldre hade AAF-support (AAF = Advanced Authoring Format som används som klipplista vid utbyte av timelines mellan program), men CS5 och uppåt har inte det. I övrigt så är det inga problem. //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klattermusenhotmail.com Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 Tja... det finns inget enkelt sätt att gå från Vegas till AE CS5 eller högre utan att rendera filerna först, och det kan ju ge en generationsförlust. (Från PPro kan du bara klippa ut och klistra in filerna). AE CS4 och äldre hade AAF-support (AAF = Advanced Authoring Format som används som klipplista vid utbyte av timelines mellan program), men CS5 och uppåt har inte det. I övrigt så är det inga problem. //Max Ok, tack för svaret! Vilket skulle du rekommendera? Att fortsätta med vegas eller är premiere pro såpass mycket bättre att det är värt att lära sig? Har hört folk mumla om att man inte får samma renderingskvalite i vegas som man gör i PP men har ingen aning om det finns någon som helst sanning bakom detta. Är själv inte så insatt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Eftersom jag jobbar på Adobe så låter jag andra uttala sig i ämnet "vilket är bäst" eftersom mitt svar skulle vara en gnutta subjektivt. ;) Kan sträcka mig till att om allt du gör ska passera After Effects så är det praktiskt att sitta i PPro, men jag tvivlar på att renderingskvaliteten skulle skilja sig markant. //M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klattermusenhotmail.com Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 Eftersom jag jobbar på Adobe så låter jag andra uttala sig i ämnet "vilket är bäst" eftersom mitt svar skulle vara en gnutta subjektivt. ;) Kan sträcka mig till att om allt du gör ska passera After Effects så är det praktiskt att sitta i PPro, men jag tvivlar på att renderingskvaliteten skulle skilja sig markant. //M Tack! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts