Jump to content

Problem med videoformat vid export

jimbo79

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett problem som jag bråkat med ett tag nu. Det handlar om att jag inte får upp videon på helskärm när jag har exporterat från antingen Premiere CS5 eller Pinnacle Studio 15.

Videomaterialet är filmat med en Panasonic NV-GS11, med inställningen Widescreen. Efter capture till datafil såg jag att formatet var 720*576 (1,0940). I Adobe Premiere har jag ställt in samma format på Sequence-inställningarna.

När jag redigerar filmen ser allt bra ut i preview-fönstret, dvs. filmen fyller ut hela bredden men inte höjden. Vid export till samma format och aspect ratio (720*576) får jag inte upp videon i helskärm. Jag har provat en massa olika inställningar, men inget verkar fungera. Likadant blir det om jag istället testar i Studio 15.

Jag vore väldigt tacksam för om någon kunde hjälpa mig för jag håller snart på att ge upp. :(

Nedan kan du se några bilder på hur det ser ut hos mig:

Preview in Studio 15.jpgVideo format.jpgVideo fullscreen.jpg

Enklast är att lägga klippet (klippen) i en 16:9 timeline och skala upp dom tills det svarta försvinner (enklast är kanske att klippa i 4:3, exportera färdiga filmen som en DV AVI som du slutligen konverterar till en 16:9).

Kommer att bli pixligt, men den kameran är (om jag minns rätt alltså) tyvärr konstruerad så.

//Max

Men menar du att jag alltså inte kan få bilden att täcka hela TV-rutan genom att redigera den i "fake wide"-format och sedan exportera den till något annat format?

Måste jag alltså gå in och förstora alla videoklipp så att de täcker rutan i en timeline som ställts in på 16:9?

:(