Gå till innehåll

Premiere CS6: AVCHD till MPEG2 blir pixligt


ZellaLinda

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på och klipper material i Premiere Pro CS6 som är filmat med tre olika kameror och därmed har tre olika filformat - MOV, AVI och AVCHD. När jag exporterar till MPEG2-DVD (för att skapa en dvd) blir AVCHD-klippen alldeles pixliga. Om jag provar att exportera till t.ex. AVI ser det bättre ut, men om jag ska göra en dvd av det måste jag väl välja MPEG2...?

 

Någon som har en lösning?

 

MVH

Linda

Länk till kommentar
Share on other sites

Dum fråga (sorry): Och det är inte det faktum att det är en nedskalad HD-bild? (Med betydligt sämre upplösning)

(Och om du i samma sekvens lägger ett par filer av de andra typerna, fungerar det då?)

 

Kan du posta skärmdumpar ???

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är möjligt att det har med nedskalningen att göra... Men tycker inte att det brukar bli pixligt då, utan bara sämre bild i största allmänhet.

 

Insåg ivf nu när jag grejade lite mer med sekvenserna att AVCHD-klippen har en högre upplösning än de andra, 1920x1080 jämfört med 1280x720.

 

Har bifogat två skärmdumpar, men när bilderna omvandlades till jpg tycker jag knappt att man ser nån skillnad i pixlighet...

 

Nr 1 är ivf från den ursprungliga sekvensen. Här är bilden alltså avskuren i alla ytterkanter, då sekvensen är 1280x720.

Nr 2 är från den nya sekvensen (1920x1080).

 

Att lägga in andra klipp i den nya sekvensen påverkar inte kvaliteten.

1.jpg

2.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Din "mastersekvens" (där du såg problemet), den är alltså 1280 x 720 och där har du 1920 x 1080 klipp som blir "beskurna"? För att slippa beskärning kan du högerklicka på AVCHD-klippen och välja Scale to framesize (notera att du då inte kan zooma i bilderna via Effects Control Panel).

 

Gör det skillnad?

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...