Gå till innehåll

Snurrande bokstäver - AfterEffects.


magicmike

Recommended Posts

Hej !

 

Använder after effects. Och till ett intro jag tänkt göra, så vill jag ha snurrande text. Alltså, randominserade bokstäver o siffror, så att säga. Som en efter en fastnar. Precis som en bandit, allting "snurrar" för att tillslut stanna och bilda en ord. Nu menar jag inte snurrades runt hela bilden, utan precis som om det skulle stå ett "ORD" här. Så står det istället "123", ena framet och nästa "YGT" och nästa "O4T" och nästa "ORH" o till sist "ORD"

Men jag lyckas inte.

Tänkte jag kunda göra frame by frame, men såfort man klickar på edit text, då ändras ju hela texten. Finns liksom inget sätt att "låsa" den på första keyframen.

 

Tacksam för svar.

 

//Mike.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett annat sätt jag kan föreslå är att du skapar en composition med en bokstav/siffra. Sedan animerar du så att enbart den byts ut. Detta får du göra genom att du får skapa en ny later för varje bokstav/siffra. Sen lägger du in den compositionen i den riktiga och skapar 2 kopior som du ändrar så att de startar lite senare eller tidigare. Då får du en variation som ser bra ut och för att få fram de rätta bokstäverna sen skapar du bara de i nya lager och tar fram dem och bort den andra.

 

Det fungerar! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Orange !

Tack för svaret.

Öhm, nu har jag pysslat en liten stund i AE. Men, ska jag vara helt ärlig, så förstår jag inte riktigt vad du menar. :(

 

Tror du att du skulle kunna förklara lite mer basic, hur man gör ? Jag kan och klarar tydligen inte av AfterEffects ens hälften så bra som jag hade hoppats. :-/

 

Tusen tack för att du försökte iallafall :)

 

//Mike.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart ska jag beskriva noggranare.

 

Du börjar med att skapa en ny composition som vi kallar "comp1". I comp1 så skapar du sedan en adjustment layer och lägger till effekten "basic text". Där skriver du en bokstav eller siffra. Notera att det ska enbart vara ett tecken och det är bäst om du nu ändrar storleken på comp1 så den är ungefär lika stor som tecknet. Sen bestämmer du hur länge det lagret ska synas (det gör du på timelinen). Det är här du bestämmer hur snabbt tecknen ska bläddras alltså.

 

Sen kopierar du ditt lager och ändrar endast tecknet. Lägg det sen så att det börjar precis efter den innan. Sedan håller du på så tills du har en tillräckligt lång "animation".

 

Sen skapar du en ny composition som heter "comp2". Denna ska vara så stor som klippet ska vara. I denna inkluderar du comp1 och kopierar den så du får 3 stycken. Sedan lägger du dem så att alla syns samtidigt (comp1 bör vara en bit längre tidsmässigt än comp2) och flyttar dem så att de inte börjar och slutar samtidigt men så att de alla syns samtidigt en period.

 

Efter det så kapar du dem alla på samma ställe (nära slutet antar jag). Med "kapar" menar jag dra i ändarna så att de slutar samtidigt, men flytta dem inte. Nu ska du skapa en ny "adjustment layer" och lägga till text effekten igen och skriva en av de bokstäver som är slutgiltig och placerar den precis efter och ser till att den ligger på samma position som de tecknet den ersätter. Sen gör du samma sak med alla tre och när du sen tittar på allt så kommer det bläddras massor med tecken och stanna på ditt ord! :)

 

OBS! Du behöver givetvis inte kapa alla på samma ställe om du inte vill att de de slutgiltiga tecknena ska komma fram samtidigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...