Gå till innehåll

Vad är den bästa lösningen på hårddiskar för premire pro?`


goffemannen

Recommended Posts

Tjena. jag behöver lite råd ang hur ja ska göra med hårddiskar. Ja har tänkt att köpa in 2st ssd diskar till systemet. En 120gb som system disk och en 240gb som redigerings disk där ja ska ha de projekten jag håller på med för tillfället.

 

Men hur ska jag göra med chachen? Ska ja lägga den på ssd(240gb) disken eller lägga den på en vanlig disk(den jag har just nu)?

 

För tillfället har jag bra vanliga gamla diskar där ja har en till system, en för allt material som redigeras och sen en där ja cache.

 

 

Mitt system består av:

Intel I5 750 @ 3.8ghz med Corsair H50

16gb Corsair XMS3 DDR3 1333MHz

Gainward GeForce GTX 470 1280MB

Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156

Sen är det 5 olika hårddiskar. allt från 500gb till 2tb. De som används till redigering nu är alla 7200rpm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att du skall lägga system och program på en SSD. Buffertar för olika videoprogram, cach och växlingsfiler passar också bra på SSD. Du hade ju två stycken SSD.

 

Alla övriga videodata kan ligga på vanliga snabba och stora diskar. Om du vill använda externa diskar i redigeringsarbete bör de ha snabb anslutning.

Om du använder Windows 7 så bör du också stänga av indexeringen för de diskar som lagrar video. Andra data kan du lägga på en vanlig disk(ar) och dessa kan vara indexerade för snabbare sökning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo system och program kommer ja ha på en egen ssd.

 

Men att vi säger att ja håller på med ett projekt. Ja lägger alla videodata för det projektet, tillfälligt tills det är klart, på den stora ssd, kan ja då ha chach,buffer osv på samma disk? Eller blir det sämre än att ha videodatan(den som redigeras,råmaterial) på en vanlig hdd och chach,buffer osv på ssd(den ssd känns rätt överflödig om man bara har chahe,buffer på den).

 

Just nu så är det cache + intern backup av videodata på en 2tb disk. Sen är videodatan som redigeras på en 1tb disk. Och system är på en egen disk då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...