Gå till innehåll

Idé till manus


tomasz1985

Recommended Posts

[citat=tomasz1985]Hur gör ni exakt mellan idé och färdigt manus?[/citat]

 

När ja skrev mitt manus så gjorde ja de i olika faser, de man ska tänka på är att (enligt mig) manuset är den färdig producten dvs man ska göra allt klart innan man börjar skriva manuset. Ja gjorde så här,

 

* Börja med att skriva ner allt som rör sig i ditt huvudet om din idé.

* kom på karaktärer vad ska de göra är de killar eller tjejer

* Vad ska de handla om vad går filmen ut på

* Börja sedan skissa på en handling skriv ner en ungefärlig handling.

* Sen de viktigaste skriv ner din vändpunkt vad är den s.k twisten.

 

* Skriv sedan en synopsis en kort sammanfattning av filmen detta kommer att hjälpa dig att få en kort överblick över vad denna film handlar om denna synopsis är till stor hjälp när du skriver din treatment.

 

* Få liv i karaktärerna ett tips som ja använder mig av är som min lärare sa till mig "dina karaktärer ska vara så verkliga att du ska kunna träffa dem på stan".

 

* Börja sedan skriva din idé i en detaljerad form. på max 20 sidor. Här skriver du helt enkelt ner hela filmen väldigt detaljerat du skriver ner allt som händer förutom scen beskrivningen och replikerna. Men skriv inte för detaljerat.

 

* Till sist när du har en s.k mall av din story du vet vad de hela handlar om och har skrivit en treatmant å synopsis kan du skriva manuset

 

med andra ord en idé är en idé men ifall du utvecklar den i detljer så blir de ett manus

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jokke]"* Börja med att skriva ner allt som rör sig i ditt huvudet om din idé."

 

Grundidén, är det typ (jag vill skriva en film om en tjej som lever i ett mansdominerat samhälle) eller ska den vara mer utförlig?[/citat]

 

Ok !! hmm... de är lite tunnt de som om ja skulle vilja göra en film om "hur samhället tar hand om uteliggarena" tex du måste ha lite mer grund i iden om man säger så. Vem är tjejen ? vad vill hon är hon fattig rik, invandrare... vad är hon efter hämd för att staten fängslade in hennes far oskyldigt i ett fängelse, blir hon diskriminerad av samhället får hon inget jobb ?? förstår du vad ja menar. Din grund idé är lite tunn. försök att du utveckla den tex. de finns en tjej som vill skapa rättvisa i ett mansdomeinert samhälle

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...