Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Skrivit "färdigt" mitt manus nu, och önskar att få det läst och kritiserat nu.

Några saker ni borde veta dock är att, jag är verkligen ingen manusförfattare, och det är inte det jag vill hålla på med heller, så därför är jag inte jätteinsatt i precis hur man ska formatera och så. Men jag har gjort mitt bästa.

Och det behöver inte vara perfekt formaterat heller eftersom jag själv ska filma det, så jag fattar vad jag menar. (Får vi hoppas i alla fall! :) )

Dessutom är detta mitt första "riktiga" manus!

Alltså är det inte precis formateringskritik jag letar efter. Ni får gärna skriva det också, men det jag är ute efter är mest storyn, hur man kan förbättra. Och jag gillar inte övergången från näst sista scenen till sista, någon som har något tips på hur man kan förbättra detta?

My Mind And I.pdf

Och var inte rädd för att kötta på mig med skit, jag är inte den som är den! :)

MVH Anton.

Postad

Hej Anton!

Du ska ha kredd för att du skrivit ditt första manus. Fler borde våga!

Och jag tycker du har gjort det rätt bra för att vara första. Storyn är dock bättre än formateringen, men jag läste vidare trots formateringsmissarna och det blev rätt spännande!

Eftersom du tänker göra det här manuset själv kan du förstås göra som du vill med formateringen, men ju mer man börjar jobba med andra i produktionsteam - desto fler fördelar har man av att jobba med ett bra formaterat manus.

- Skådespelare har lättare för att läsa in det.

- Foto, ljud och ljus kan lättare läsa ut vad scenen innebär för riggning och förberedelser

osv.

Omslagssidan:

Om du ska sälja/visa upp manuset för någon så ta bort revisionerna. Alla ska alltid få tro att de läser det nyaste, fräschaste manuset!

Sid. 1:

Ta bort "MY MIND AND I", du har redan en titel på omslagssidan.

Scennumrering tycker jag iofs är behändigt när man ska ge kritik, men på ett sk spec-manus ska det tas bort.

*START RAMI’S DRÖM*

Scen 1:

"RAMI, 18, går med en yxa i handen. Han går in på en äng"

Så här skulle man kunna göra -->

EXT. GRUSVÄG - DAG [DRÖMSEKVENS]

RAMI, 18, går med bestämda steg på en grusväg. Han håller en yxa med lika bestämt grepp i händerna.

Han går igenom en öppen grind, in på en...

EXT. ÄNG - DAG

Bland gräs och blommor ligger KARL, 18, och latar sig. Han ser ut att vara bra på det.

RAMI

kliver närmare.

KARL

tuggar ovetandes vidare på ett grässtrå i mun.

RAMI

höjer yxan, och håller där ett tag.

Skuggan faller på Karl nedanför, men han märker inget.

Rami hugger med all sin kraft rakt ner mot Karl!

SLUT PÅ DRÖMSEKVENS

Vi sparade någon rad på att deklarera drömsekvensen i scenrubriken, men i gengäld la jag till en massa rader för att få dramat mer fartfyllt och luftigt.

Vilket leder oss in på scen 2: Wall-of-text-varning!

Stycka upp så du har max 3-4 rader i varje action/händelsebeskrivning, annars blir det motigt att läsa det. Och så småningom kommer andra behöva läsa det, även om du producerar/regisserar/filmar själv. Jag ser att detta fenomen återkommer i nästan alla scener.

Scen 3: Här förstår vi att Rami har problem med sina (inre) röster, och det är enintressat utmaning i ett manus, kul! Du har försökt lösa det med "RAMI" respektive "RAMI (2)". Men jag tycker det ser lite märkligt ut.

Kanske är det läge för en Notering? Överst i manuset, precis innan första scenen, kan du lägga till något i stil med:

[Notera: huvudkaraktären Rami lider av ... och pratar ibland med sig själv i olika röstläge. För att göra detta tydligt heter en och samma karaktär Rami och Ramiloff. Ramiloffs röst är mörkare, ondare.]

(Eftersom Ramis inre röster är olika karaktärer bör du även kunna kalla dom vid olika namn!)

Sid 2, Scen 6:

6. INT. HUS - KVÄLL

Rami blundar och får en flashback.

Hur ser vi att han får en flashback? Skriv det vi ska se, show - don't tell!

Kanske ser det ut som REM-rörelsen under de stängda ögonlocken?

Scen 7

*START RAMI’S FLASHBACK*

INT. HUS 2 - DAG [TILLBAKABLICK]

(samma i scen 10)

"Hus" och "Hus 2" känns väldigt intetsägande. Det väcker inga visuella tankar alls. Vadå hus? Stenhus? Trähus? Förortsvilla? Skyskrapa? Försök visualisera huset, åtminstone lite.

Scen 7 är dessutom på minst tre olika platser, alltså tre scener:

"Hus 2", utanför hus 2/på språng och inne i "hus"!

Samma i scen 8, där vi även ser Rami utanför huset, och i badrummet.

Scen 12:

Du gödslar med parenteserna. Vi förstås på situationen att Karl kommer vara osäker, rädd. Och så skriver du explicit att Karl börjar gråta, och även att han talar i gråten. Jo, vi vet det redan!

KARL

(Osäker)

Hallå, varför har du yxan med dig?

Rami svarar fortfarande inte.

KARL

(Mer osäker)

Rami? Rami?

Rami lyfter yxan och Karl börjar halvt gråta.

KARL

(Gråtandes)

Vi..Det har ju alltid varit du och

jag Rami! Vad gör du?!

Du kan lugnt ta bort alla dessa parenteser. Till och med en vanlig hyfsad amatörskådis bör veta hur Karl reagerar.

I sista scenen:

Samma som första, det börjar på en grusväg, inte en äng? Kanske kan du lägga in en kort notering om att man ser samma grusväg och äng som i drömsekvensen.

RAMI

Jag måste, han säger det till mig.

Här skulle "Rami 2" kunna säga sin sista mening.

RAMILOFF

Han måste!

I sista scenen kan man hotta upp finalen lite genom att skriva med mer ingivelse och stycka upp i mindre actionsekvenser, förslagsvis:

Rami lyfter yxan högt --

KARL är stel av skräck!

RAMI måttar ett kraftfull hugg!

KARLS ÖGON är stängda. Han rosslar till.

Rami släpper yxan, vänder och börjar gå därifrån.

Karl öppnar ögonen, yxan sitter i marken - precis brevid honom.

Vad gäller din fråga om övergången till sista scenen tycker jag den funkar bra som den är, även om det är otydligt från vilka håll (utifrån/från insidan?) som "man ser" genom fönstret, och på vem (Karl resp. Rami). Försök bena ut det.

Som avslutning tycker jag du har rätt bra balans i storyn som den är, men som en kul övning tycker jag du ska skriva ner scenrubrikerna på stora post-it-lappar (inte INT. HUS - DAG, utan "Ramis drömsekvens på ängen") och lägga ut dom på ett stort bord. Sen kan du laborera med hur det skulle bli om du kastade om scenerna; kronologiskt och okronologiskt. Jag säger inte att det kan bli bättre än vad det är, men vem vet, du kanske hittar en annan rytm och en större berättelse genom den här ganska enkla övningen? ;-)

Lycka till!

Postad

Tack så mycket för kritiken Daniel! :) Nu ska ja dra mig tillbaka till laboratoriet och testa dina tips så får vi se hur det går! :)

MVH Anton.

Postad

Manuset är nu uppdaterat.. Så får se om det är något bättre nu. :)

My Mind And I.pdf

(och ja, jag vet att det står TRÅSTUGA en gång, samt att det står Ana's i noteringen, det ska bara vara Anas.)

MVH Anton.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...