Gå till innehåll

HD video redegeringsdator lågbudget


krille14

Recommended Posts

Hej

 

Jag är inte speciellt duktig med datorer och vet inte exakt vad som behövs för en helt okej filmredigerings dator som klarar HD, men jag har läst omkring på diverse forum och det här är vad jag har kommit fram till.

 

Kundvagn - 2012-07-19 - Inet.se

 

Som jag har förstått det så behöver jag en bra processor och mycket minne. Jag har även hört att jag ska köpa Nvidio? istället för ATI, men jag har ingen aning om vad ATI och Nvidio är för något:P jag vet att något av det jag har med är ATI och jag har även ATI på min nuvarande dator men jag har inte den blekaste vad det är, om det är moderkortet eller om det är grafikkortet eller? Sen har jag hört mycket bra om SSD men som det står i rubriken så har jag en väldigt liten budget, priset på den här datorn är en liten bit över min absoluta budget vilket betyder att jag inte har råd att köpa några dyrare delar. Men hur som helst, kommer den här att fungera för mig? Jag använder mig mycket av pinnacle studio 15 HD och filmar med en Canon legria HFM 406. jag vill även börja använda mig av AE och kanske adobe prem eller liknande.

 

Tack så mycket för svar på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

ATI respektive NVIDIA är typen av grafikkortet. Och det är Adobes program som kan dra nytta av CUDA-tekniken i dessa NVIDIA-kort. (Fråga Max_H om dessa saker.. Expert på Adobe-relaterade frågor)

Köp 2 hårddiskar, då går rendering och liknande snabbare. (Ha mediet på en och rendera till den andra).

Du kan byta upp till processorn Intel i7 3770 för dryga hundralappen mer.

 

Möjligt att Gigabyte GeForce GTX 560 1024MB OC - Inet.se skulle kunna vara ett alternativ? Någon som vet mer om detta? (Då kollade jag i någorlunda samma prisklass)

 

Bara mina tips! :)

 

MVH Anton. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du använda premiere är det väl värt ett cuda-kort (Nvidia GeForce GTX).

Du skulle kunna byta processor till en i5-3570k och spara 800kr att lägga på SSD eller bättre grafikkort istället. Har läst blandade omdömen om hur mycket nytta hyperthreading (som är största skillnaden mellan i5 o i7) gör.

 

Tror att en SSD för systemet (windows och program) skulle göra mer nytta än det du skulle tappa på ett nedbyte till i5-3570k.

 

Om budgeten är tajt för tillfället: vänta med att köpa grafikkort och använd processorns inbyggda grafik tills du sparat ihop till ett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...