Gå till innehåll

Livet på Landet - bakomarbetet


bastuper

Recommended Posts

Livet på Landet är en serie som jag börjat skriva på för 2 dagar sen, jag själv är en kille på 27 år som

levt som förtidspensionär tills nu - har precis fått reda på att jag kanske kommer bli utförsäkrad

som det vackert heter, kanske detta filmprojekt kunde göra att jag kunde gå över till någon annan typ av inkomst.

 

 

Livet på Landet handlar på en bypolis i svenskt 70-tal på den svenska

landsbygden utanför Örnsköldsvik, men ändå inte särskilt långt från stan heller.

 

Jag har tyvärr ingen utbildning i filmproduktion, men lite erfarenhet av att man spelat i några

pjäser i kyrkan, sen har man sysslat med lite foto på hobbynivå men även försökt skriva lite böcker

och annat som dock inte blivit utgivna.

 

 

Jag skulle vilja göra verklighet av denna story och tror att med rätt kontakter är detta möjligt

bara man får kontakt med rätt folk.

 

Men jag har funderat en hel del på det ekonomiska i ett sånt här projekt,

ska man försöka skapa några avsnitt av serien och sen försöka sälja det till nått produktionsbolag

eller liknande och på den vägen kunna hitta ett sätt att finansiera arbetet?

 

Bakom kameran kanske det krävs ett antal personer och framför kameran kan det bli

ca 5 poliser som man får se väldigt ofta men även andra personer.

 

Troligtvis försöker man hitta dessa personer via sidor på nätet där dom själva

söker filmjobb och vissa rollfigurer kanske handplockas genom att titta på folk man själv känner.

 

Jag ser det som ett perfekt projekt för mig, kan säkert bli långa arbetsdagar då man väl producerar detta

och ibland är det väldigt lugnt, sen är det frågan hur man gör med redigering och efterarbetet,

då måste man hitta kunnigt folk som kan skapa en film av alla klippen som blivit inspelad men troligtvis

hittar man folk även för detta.

 

 

Jag börjar så, så får vi se vad jag får för reaktioner på det hela.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rent ekonomiskt ser det inte billigt ut. Vad jag läst så är det alltid dyrare när man inte spelar in någonting som är i nutid. Hur ska du göra med rekvisita? Bilar från 70-talet? Kläder? Bostäder?

 

Då jag under ett år har haft daglig kontakt med ett producentbolag angående en svensk serie jag skrivit så är det just sådana här saker man måste räkna på, räkna på igen och räkna på en gång till.

I mitt fall så skulle min serie, som utspelar sig i nutid, gå på ungefär 250 000-400 000 för tre 45-minutersavsnitt.

 

Jag vill inte gå in och förstöra din dröm eller vision, men jag säger det direkt att räkna, räkna, räkna på allt. Många kan ha en bra idé och pitcha in den till produktionsbolag, men det faller nog oftast på att det blir för dyrt att göra då man inte kan hitta tillräckligt finansiärer för projektet.

 

Hur som helst, lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...