patrik_ekman Postad 24 januari 2012 Postad 24 januari 2012 Hej! Som sagt så är problemet nog inget nytt. Vilket objektiv (fast) funkar när man vill filma stop motion? Jag har idag vanligt kit objektiv som inte funkar för stop motion pga att irisen inte är särskilt stabil mellan bilderna. Jag har läst att ett Nikon AI objektiv och en adapterring kan funka. Men Canon fast ty EF 50/1,8 kan det också funka? Vad är ett lämpligt Nikon AI objektiv? Lämplig brännvidd generellt? Mvh Patrik i Vårgårda 0 Citera
jolt_jokern Postad 24 januari 2012 Postad 24 januari 2012 Du kan ju börja med att kolla så "auto lighting optimizer" är avstängt och att allt annat är på manuellt. Jag är medveten om att det kan bli flimmer ändå pga bländaren som du sa, men det hjälper iaf lite. De flesta objektiv funkar nog. Men om du verkligen vill se till att bländaren inte ändrar sig så kan du ju köpa något som inte styrs via kameran. 0 Citera
patrik_ekman Postad 24 januari 2012 Författare Postad 24 januari 2012 Med tanke på att det är ett ganska påtagligt flimmer så kan ju det vara så skall se vad auto lighting optimizer är satt på! 0 Citera
patrik_ekman Postad 24 januari 2012 Författare Postad 24 januari 2012 Ja tänk på vad en inställning kan göra... Tack för det! Kan jag skaffa rekvisita för pengarna istället... Just nu i alla fall... Nytt objektiv får det bli sen ändå! 0 Citera
jolt_jokern Postad 24 januari 2012 Postad 24 januari 2012 Ingen orsak. Fick höra det av tomas i rymdreglage som gjort en del stop motion i sina dar ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.