darko Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 hejsan. jag har lite frågor angående studier utomlands. om någon har pluggat film utomlands, skriv gärna och berätta om era erfarenheter.. hur var det? stor skillnad jämfört med sverige? utbildningens klass? osv. men iaf. här kommer lite saker jag har undrat över: 1. finns det någon smidig sida som liksom listar olika film/tv/foto etc-skolor per.... världsdel? till exempel om man kan tänka sig att plugga i asien men inte vet var... så att det kommer fram en lista med olika skolor.. 2. hur går det till när man söker till att plugga utomlands? går det att ta vilken filmskola som helst? eller måste den ha någon connection med någon svensk högskola/folkhögskola/skola? 3. hur fungerar det med boende och ekonomi? är det samma som här i sverige med csn och allt sånt? 4. om man som jag pluggar en medieinriktad kurs (som är del av ett program) går det att förlägga nästa termin utomlands? om vi förutsätter att kursen har någon connection med den som jag skulle ha läst här i sverige. och hur går det till? vem avgör det? 5. går det att lyckas få ett bidrag? så att man mer eller mindre pluggar och bor gratis? jag menar om man till exempel får kontakt med någon familj i landet..? 6. exakt hur fungerar stipendier? jag har aldrig fattat det. är det som ett bidrag? 0 Quote
Recommended Posts