Gå till innehåll

Ny Videokamera!


Freddeme

Recommended Posts

Hej alla!

 

Jag går i ny videokamera funderingar och väljer mellan de här, vad tycker ni som är mer insatta, eller finns det något annat alternativ i samma prisklass ?

Produktjmfrelse hos Prisjakt

 

Jag vill att den filmar bra i mörker och lågt ljus när man filmar mycket på kvällarna och på konserter och när man är på resa på kvällarna med mera.

Detta är en djungel och jag vet inte vad jag ska välja, hjälp mig. Det ska vara lätt att föra över och jobba med i Pinnacle Studio till exempel.

 

Sedan läste jag detta

"Om man vill ha en extremt liten kamera, så kan kameror som spelar in på minneskort vara ett bra alternativ. Vill man ha en färdig skiva att kunna titta på i sin DVD-spelare, direkt efter inspelningen, så kan det löna sig att skaffa en DVD-kamera.

Kameror med inbyggd hårddisk är lämplig för de som vill kunna spela in långa sekvenser i ett svep (ex.vis konserter), då man slipper byta band eller annat media. En annan fördel är att det går snabbare att föra över materialet till datorn. En nackdel ännu så länge är att man mer eller mindre är bunden till de ganska begränsade programvaror som medföljer kamerorna för redigering av filmerna, eftersom de konventionella redigeringsprogrammen normalt inte stöder formatet."

 

Så frågan är vad man ska välja ?!?!?!?!?!

Tack på förhand!

/fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har en Nikon D90, men den är videofunktionen är jag inte nöjd med, nu måste väl en "riktig" videokamera ge bätre bild i dagsljus och under dåliga ljusförhållande än en VDSLR-kamera ?

Står fortfarande mellan de som jag mailade om i första inlägget.

 

Jag har kollat så mycket på youtube på alla videokamera tester som har gjorts och tycker alla de 4 har bra bild även i mörker eller på kvällen/natten i dåliga ljusförhållande.

Vad tycker ni man ska satsa på ?

 

Tack på förhand!

/Fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Fredde.

Är det bildkvalité och speciellt i mörker du är ute efter så tycker jag att du skall lyssna på Martin eller Simon.

 

En VDSLR ger nämligen enormt mycket bättre bild (i avseende dynamik och känslighet t.ex. för att spela in på natten) om man vet vad man gör jämfört med mer eller mindre alla videokameror. Det finns vissa begränsningar men man skulle generellt kunna säga ett en Canon 550D utklassar en videokamera för en miljon, avseende känslighet för t.ex. inspelning nattetid, dock med reservation för att videokameran för en miljon kan ha långt mycket bättre lagringsformat så att bilden på sitt sätt blir bättre i slutändan.

 

En VDSLR är nämligen mer av en digital filmkamera och inte en videokamera d.v.s. VDSLRer påminner mer om traditionella filmkameror som man gör film med och dessa kräver således mycket mer av användaren och det speciellt jämfört med billigare och mycket automatiserade videokameror. Vad som krävs för att få DSLRer att fungera, ja vad som krävs av alla filmkameror är manuella inställningar av bländare, slutare, känslighet och vitbalans (val av film eller ISO/ASA), manuellt fokus etc. Därtill är filmkameror inte anpassade för att filma med helt ergonomiskt från start och behöver således tillbehör för att t.ex. passa på stativ eller för att has på axel etc. Speciellt viktigt är det när man har dem på axel för att bilden inte skall skaka jätte mycket p.g.a. att kameran inte är balanserad som en mindre videokamera anpassad för att hålla i handen (en DSLR är definitivt inte anpassad att filma med bara genom att hålla i handen).

 

Axelrigg d.v.s. sk shoulder mount: http://thediff.files.wordpress.com/2010/03/shoulder-mount.jpg

DSLR och shoulder mount: http://img.skitch.com/20080922-cfqqgqd7uyhcnyfs71h5j5833y.jpg

 

Tilläggas bör att VDSLR kameror även lider av en hel radda andra besvär när det gäller filmning, de är helt enkelt omständiga att jobba med.

Att sköta allt manuellt och sätta sig in i alla inställningar m.m. passar inte alla, ej heller att införskaffa en dyr axelrigg m.m. Då är videokameror bättre, men är det bra bild i mörker du vill åt så är en VDSLR bättre än de kameror du föreslagit (hur bra din Nikon är, är svårt att säga då Nikon inte fått så bra kritik för videofunktionerna i sina kameror, men jag skulle tippa på bättre än kamerorna du föreslagit iaf).

 

Om du trots detta vill ha en videokamera så skulle tja, jag har iaf ingen koll på så pass billiga kameror och ger i väntan på bättre råd, samma goda råd som Martin redan givit dig, gå till en återförsäljare och jämför.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...