Bonn johan Postad 3 oktober 2011 Postad 3 oktober 2011 Halloj, min första post här men har följ forumet de senaste åren. Jag är 24 år men har ingen proffesionell erfarenhet av filmeriet, och framförallt inte av dokumentärer, däremot har jag idéer och är ambitiös med intresse för foto och film. Min dokumentär idé baseras (eller grundar sig) på en händelse där en ung vuxen (under 20 år) som inte uppvisat några tecken på deppression eller andra problem helt oväntat tagit sitt liv på en offentlig plats. Jag vill med dokumentären beröra ämnet tonårsproblem och självmordstankar bland unga vuxna och samhällets syn och åtgärder kring detta. Jag har egentligen inte någon direkt fråga om projektet men är mest ute efter spontana erfarenheter och tips, ang liknande produktioner som ni gjort. Första steget jag har tagit är att väcka idén och har även varit snabbt fram med kameran för att fånga visa scener i anslutning till händelsen, vad jag eventuellt kan fundera lite över är hur stort ska man göra det, självklart vill man ju att dokumentären ska synas någontans och en timme på SVT vore ju en dröm men jag inser direkt att den ribban är långt upp, inte alls den nivån jag tänkt mig. Visning i skolor? Allmän visning (i typ folkets hus)? mvh/Johan 0 Citera
Mattihp Postad 4 oktober 2011 Postad 4 oktober 2011 Jag tycker definitivt du skall satsa på SVT. Men lär dig pitcha och lär dig sätta ihop bra mål och någon slags mall för programmet och få professionell hjälp så snabbt som möjligt. SVT har många RIKTIGT duktiga projektledare vet jag av egen erfarenhet då jag under en dokumentärkurs i min egen utbildning haft hjälp av en sådan. Läs all information som finns på voodoofilm.org om pitchande och projektplanering och fråga om hjälp med detaljer här på forumet :) Satsa inte nödvändigtvis på en hel timme eftersom det formatet kan vara väldigt svårsålt förutom när de har speciella säsonger av temadokumentärer eller så. 25-40 minuter kanske är fullt realistiskt? Se på mycket annan dokumentärfilm som inte nödvändigtvis behandlar ens ett liknande ämne och fundera på form och dylikt. Vad väljer de att ta med? Vem pratar de med? Vad använder de för slags bilder? Reportageform? Osv. Jag tycker att förutom Bill Nicholls dokumentärbibel "Introduction to documentary" så kan det även vara bra att titta på andra titlar. Jag har kikat lite i Å fange virkeligheten av Bjørn Sørenssen (9788215011868) - Adlibris Bokhandel på bibliotek och den verkar också riktigt bra. Har inte sett den på svenska än. Om du vill låna Bill Nicholls bok så har jag den här någonstans, ett riktigt måste för alla som vill lära sig att jobba dokumentärt tycker jag :) Lycka till! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.