Jump to content

Anna blir så trött...!!!

Anna S

Recommended Posts

Köpte 2009 en Panasonic hdc-tm300 för 14 tusen utav Scandinavian photo.

Har tragglat och grejat dag på dag månad på månad år på år med denna maskin.

Ca 1år efter jag köpt denna släpper Panasonic en efterträdare med bla 50p för halva priset.

Dom flesta av mina klipp,speciellt med himmelen på bild får ett äckligt grönstick.

Inga nya firmware släpps för att räta till barnsjukdommarna.

Jag känner mig lurad......

Skulle ha köpt en gammal xm2:a och förmodligen blivit nöjdare med all ledig tid man lägger ner på att få ihop nåt bra.

Ville bara skriva av mig lite av min besvikelse........

vh Anna

Köpte 2009 en Panasonic hdc-tm300 för 14 tusen utav Scandinavian photo.

Har tragglat och grejat dag på dag månad på månad år på år med denna maskin.

Ca 1år efter jag köpt denna släpper Panasonic en efterträdare med bla 50p för halva priset.

Dom flesta av mina klipp,speciellt med himmelen på bild får ett äckligt grönstick.

Inga nya firmware släpps för att räta till barnsjukdommarna.

Jag känner mig lurad......

Skulle ha köpt en gammal xm2:a och förmodligen blivit nöjdare med all ledig tid man lägger ner på att få ihop nåt bra.

Ville bara skriva av mig lite av min besvikelse........

vh Anna

Xm2 är en semi-prosumer, hdc-tm300 är en semesterkamera. Bara för en semesterkamera är nyare innebär inte det att den är bättre än en gammal prosumer.

Fortsätt se världen i svart och vitt, och fortsätt känn dig lurad (bli lurad). En liten hint är t.ex. du klagar på att den nya gör 50p för halva priset, varför ska man då köpa en Sony F3 som bara gör 50p också, fast för 150 000kr? Sluta stirra på siffror som 50p, 25p, 1080p, 2K, etc. då det är så jävla skitsamma för att beskriva hur bra en kamera är. För att förklara så kan vi säga såhär, 50p kommer vara sämre om den har samma bandbredd, ofta så är 50p också bara halva upplösningen. Det är oftast bara proffskameror som det är "värt" med 50p istället 25p...

Orsaken till att de har "50p som är sämre än 25p" är för "konsumenter fattar inte bättre". Det är lite som att säga en bil på 2000kg och 150 hästkrafter kommer accelera snabbare än en bil på 500kg och bara 100 hästkrafter.

• 2 weeks later...
Ok,tack för era positiva och hjälpande svar.

Svartvitt High1ander,då vore ju en del av problemet löst,ska klura lite på det...:-)

Även om jag inte fattar bättre så tycker jag min 855:a är rätt slö med 144hk motorn.

:)

Allt är svårt i början med film då det är så mycket som påverkar resultatet, det är svårt då att isolera vad som är felet. Det gäller bara att "nörda på" (lära sig "allt" som en nörd) eller hitta väldigt bra källor som kan rekommendera saker. Jag såg t.ex. idag en kortfilm som några gjort på min skola, nu snackar vi 19-30 åringar, som är skitdålig (manus, regi, foto, design, etc.). De filma på F3, vilket är ca 20 000$, och eftersom de är klåpare så ser det inte bättre ut än något med en taskig videokamera... andra klasskompisar har filmat med samma kamera och fått väldigt vackra bilder. Några har filmat med 5D eller 7D och fått bra bilder, vilket är ca 2 000$. Fortsätt filma, gör misstag, lär dig vad din kamera suger på, och vad den är bra på, och filma utefter det...

• 1 year later...

Jo efter drygt ett år förstår jag mer än någonsin att det handlar om kunskap hos filmaren. Nu tycker jag kameran är super och använder den parallellt med min Eos 5d mkII.

Jag tycker dom kompletterar varandra mycket bra men av någon anledning väljer jag oftast videokameran. Skillnaden i bildkvalitet (förutom skärpedjupet) är mycket litet tycker jag, samt att filerna från videokameran är mycket mer lättredigerade än från systemkameran.