Gå till innehåll

Vilken codec?


Stiffmeister

Recommended Posts

Hej på Er!

Sitter och gör liten enkel film och vill nu kolla vad ni använder för codecs?

Den lokala tv-kanalen (skall göra en enkel reklamsnutt), vill ha i formatet .mov 720x576

och komprimerade med Motion JPEGB eller JPEG2000.

Jag tycker att kvaliteten blir lite så där...

 

Finns det någon bättre codec?

 

Använder Photodex Proshow Producer och Magix Pro X3

Länk till kommentar
Share on other sites

Högupplösta bilder (8-10MB/bild samt loggor i png-format.

Sorry, men DV är? Jag är ganska novis vad gäller detta.

 

Jag har ingen aning om vad ditt program kan i export. Finns det en lista så skulle det underlätta.

 

DV (DigitalVideo) är en vanlig (i dag lite äldre) codec, och mycket lämpligt för TV i standard definition, dvs. 720x576.

.mov är en lämplig bärare (container) för DV också. DV brukar ibland även heta DV25.

Men som sagt det var bara ett förslag, och ditt program kanske inte kan DV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan alldeles för lite om ditt program för att kunna kommentera detta, men om du vill börja en framtid i redigeringsbranschen så skulle jag rekommendera dig att lära dig ett program som även är bra på rörlig video och ljud, alla av dom kan hantera stillbilder som du verkar arbeta med just nu men det kan ju förändras.

 

Sen är frågan om du är student, en del av programtillverkarna lämnar väldigt bra student ( skol ) erbjudanden även på mycket avancerade programsviter.

 

Nästan alla, eller det är nog alla, med eller utan rabatter har också trials att ladda ner och testa.

 

Jag själv har gått vägen Pinnacle Studio - Avid Liquid - Avid Media Composer och använder också vissa program från Adobe och Boris, detta för redigeringar och kompositioner.

 

För kodningar kommer nästa programdjungel, jag har ett tiotal olika program för detta beroende på källa och mål.

 

Om du söker efter ett allt i allo program verkar nya Avid Studio inte så dumt, finns en trial och är prisvärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade också just nu detta, kanske väldigt fel prisklass men även ett tips till andra användare, detta var prisvärt, kan tilkomma en transfer fee för att överlåta licensen men fortfarande billigt.

 

I sell my license - Avid Community

 

I sell Avid Media Composer original license version 5 because unused. includes:

 

- Media Composer 5

- Interplay Transfer

- Sonicfire Pro 5

- Sorenson Squeese 5

- Boris FX

- Avid DVD

- SmartSound

- Avid Boris FX

 

Manuals in English

 

List price € 2,500

Asking price € 750

 

not billable

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns inte som Avid MC är bästa valet för trådstartaren. Lite för väl avancerat och, som sagt dryg prislapp. Finns bättre och framförallt billigare alternativ.

 

Exakt och, som sagt, kanske mer riktat till andra läsare men man vet ju aldrig vad ambitionen är hos postarna.

 

Vag gäller Avid Studio, om man nu vill börja med lite stillbildsmontage först för att sedan kanske kunna gå vidare till film, så var det faktiskt min goda vän Lew Schatzer som berättade att det fanns några riktigt roliga och bra options för stillbildsredigering i Avid Studio.

Har fortfarande inte provat programmet själv så jag får gå på hörsägen, litar dock på Lew, han brukar veta vad han pratar om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...