Gå till innehåll

Unge Herr Perfekt


Hogge

Recommended Posts

Efter att ha jobbat på Röd Division-manuset ville jag skriva något lite... djupare och "finare".

Så jag har bestämt mig att skriva ett drama.

 

Synopsis.doc

 

Allt är väldigt löst än så länge. Jag kommer nog inte skriva något manus än på ett tag, men det skulle vara kul att höra vad folk tycker om synopsis.

 

 

Och för den som undrar: Nej, Charles-Peter ska inte vara en snäll person som råkat ut för något dåligt. Han ska vara en egocentrisk, bortskämd unge som bryr sig mest om status och självbekräftelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kunde definitivt se en film här tills jag läste detta:

 

Snart lämnar hans gamla vänner honom igen och nu litar inte de missanpassade på honom längre. Eftersom att han spridit intima hemligheter om de andra i rullstolsbasketlaget, blir han utkastad ur laget. ”Herr Perfekt” är nu ett glåpord han får höra från alla håll och kanter och Charles-Peter står nu helt ensam: hans far har blivit deprimerad och börjat supa, medan hans mor spenderar mer tid med en ny, yngre och rik älskare.

Charles-Peter låser in sig i sitt rum. På grund av att hans mutor uppdagats, har han för lite poäng för högskolan. Han börjar spela dataspel och kolla på bisarr porr ensam. Dagarna innan studentfirandet ska äga rum rullar han in i skolan på sin rullstol med ett hemmagjort automatvapen och börjar skjuta ursinningslöst. Då piképolisen kommer, rullar han ut och börjar skjuta, tills polisen besvarar elden och skjuter ihjäl honom.

 

Vad är sensmoralen här, egentligen? Att "dåliga" människor förblir dåliga? Ganska kasst, om du frågar mig. och varför förknippar du porr och datorspelande med dekadens?

 

Och sluta det hela med en klyschig skolmassaker? Ärligt?

 

Nej, jag tycker verkligen inte om hur du hade tänkt dig avsluta filmen, och ser definitivt inte varför detta bör bli till film. Du erbjuder först en bra karaktärsark men sveper undan den och istället lägger fram en meningslös karaktärsregression.

 

Jag säger här absolut inte att Charles-Peter (ett oerhört stelt och nästan parodiskt namn för en "brat", BTW) bör få tillbaks sina vänner, eller återförsonas med sin flickvän. Men han bör åtminstone växa som karaktär. Såga ner honom totalt, men låt han överleva händelserna och åtminstone komma ut med en ny syn på livet.

 

Att ta livet av tonåring är bara för mycket (och hade bara känts för emo). Inte ens Bergman gick så långt i varken Hets eller Sommar Med Monika.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är sensmoralen här, egentligen? Att "dåliga" människor förblir dåliga? Ganska kasst, om du frågar mig. och varför förknippar du porr och datorspelande med dekadens?

Den främsta sensemoralen är tänkt att vara att handling leder till konsekvens. Ytterligare budskap är att man ska tänka på hur man behandlar andra och att vissa kanske inte är så omtyckta som man tror.

 

Det är ju inte dekadens jag förknippar det med, utan det är snarare en symbolik över att han är ensam och blir allt mer verklighetsfrånvänd.

 

Och sluta det hela med en klyschig skolmassaker? Ärligt?

Jo, jag har faktiskt funderat på hur den skulle kunna sluta annars. Tanken är att man till en början ska ha medkänsla för honom, men allteftersom inse att han faktiskt inte är ett offer. Han ska inte återta sin status som Herr Perfekt.

 

Nej, jag tycker verkligen inte om hur du hade tänkt dig avsluta filmen, och ser definitivt inte varför detta bör bli till film. Du erbjuder först en bra karaktärsark men sveper undan den och istället lägger fram en meningslös karaktärsregression.

Fast är det verkligen något negativt med en karaktärsregression?

Att filmen bör sluta på något annat vis är vi överens om.

Jag säger här absolut inte att Charles-Peter (ett oerhört stelt och nästan parodiskt namn för en "brat", BTW) bör få tillbaks sina vänner, eller återförsonas med sin flickvän. Men han bör åtminstone växa som karaktär. Såga ner honom totalt, men låt han överleva händelserna och åtminstone komma ut med en ny syn på livet.

Jo, Charles-Peter är tänkt att vara en überversion av verklighetens brats. Som sagt är jag inte nöjd med slutet.

 

Att ta livet av tonåring är bara för mycket (och hade bara känts för emo). Inte ens Bergman gick så långt i varken Hets eller Sommar Med Monika.

Tonåring och tonåring. Han ska vara 19 år och myndig. Kan tänka mig oräkneliga filmer där ungdomar dör.

 

 

Nån som har några förslag på hur filmen skulle kunna sluta istället?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den främsta sensemoralen är tänkt att vara att handling leder till konsekvens. Ytterligare budskap är att man ska tänka på hur man behandlar andra och att vissa kanske inte är så omtyckta som man tror.

 

Finns det inte plats för ånger där? Eller gottgörelse?

 

Jag tycker absolut inte att Charles-Peter nödvändigtvis bör uppnå det, men att han slutligen faktiskt kommer i fund med sig själv och strävar efter det. Precis som Jake La Motta (DeNiro) i Raging Bull.

 

Det är ju inte dekadens jag förknippar det med, utan det är snarare en symbolik över att han är ensam och blir allt mer verklighetsfrånvänd.

 

Men i och med att han inte sysslade med dessa aktiviteter innan så förknippas det här genom att det presenteras som om det vore något symptom på hans moraliska fördärv. Det finns subtilare sätt att implicera hans växande anti-sociala beteende än att ge efter till en syn som delas av de med moralpanik.

 

Jo, jag har faktiskt funderat på hur den skulle kunna sluta annars. Tanken är att man till en början ska ha medkänsla för honom, men allteftersom inse att han faktiskt inte är ett offer. Han ska inte återta sin status som Herr Perfekt.

 

Jag håller med dig. Men du behöver inte ändra honom till en seriemördare för att uppnå den effekten.

 

Tonåring och tonåring. Han ska vara 19 år och myndig. Kan tänka mig oräkneliga filmer där ungdomar dör.

 

Hur många av dom är faktiskt bra?

 

Nån som har några förslag på hur filmen skulle kunna sluta istället?

 

Svårt att säga bara sådär. Men sluta någon gång efter hans andra försök till att nå toppen igen. Visa honom svag, men genuint ångerfylld av hans tidigare beteende.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...