Gå till innehåll

Hur hanterar ni hudtoner?


Martin Oller

Recommended Posts

Jag exponerar efter vad jag vill ha... Beroende på kamera eller film stock så kan jag exponera något 2-3 stop under eller över, vilket beror på vad scenen kräver och vad jag eller regissören vill ha. T.ex. bilden du länkat där skulle jag säga är "rätt exponerad". Det är "rätt" även fast ansiktet där är ett stop under, hennes hals är mer vad hudtoner ska ligga på, men det som ger bilden atmosfär osv. är att hennes ansikte är underexponerat, som det ska vara om man har huvudet under ett täcke eller vad det nu är som händer där.

 

Många kameror har han dock rätt i att hudtoner blir skit ett stop över, tror inte det är Knee-funktionen direkt (jag har då iaf aldrig sett den vid 80%, normalt är nog vid 95%). Digitalt så brukar jag försöka se till att highlights är bra, men i film brukar jag se till skuggor är bra. Angående noise reduction-film grain, etc. vet inte, vill se riktiga tester som inte är komprimerade...

 

Är man riktigt "resolutionnörd" när man filmar på film så är det ju kanske runt ett halvt till ett stopp under medium grey som har högst detaljrikedom. När saker blir mörkare-ljusare så ändras uppfattningen av färg också, färgmättnad typ.

 

För mig handlar det helt enkelt om varje kamera, film stock, gamma settings, etc. alla har olika styrkor och svagheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag är bara en simpel amatör men jag brukar exponera efter highlights, alltså försöka undvika överexponering. Särskilt hud vill man ju inte överexponera däremot kan jag acceptera att solreflexer, starka lampor och liknande blir lite utfrätta. Ett tips är att jobba i YUV (t.ex. med avisynth) så att man kan kompensera tillbaka luminansen om den överstiger 235 eller understiger 16. När man konverterat till RGB så går man ju miste om "vitare än vitt" (235-255 i 8 bitars video)och "svartare än svart" (0-16 i 8-bitars video). Alltså importera originalfilen direkt till avisynth eller annat redigeringsprogram som kan jobba i YUV och fixa till luminans och krominans till giltiga värden innan man konverterar till RGB för ytterligare finjusteringar.

 

Det där med att lägga på lite brus efter att man tagit bort bruset det kallas för dithering. Man vill modulera platta ytor litegrann för att undvika "banding" när man komprimerar det sedan. Man får kompensera med lite extra bitrate när man komprimerar sin video efter att ha lagt på dither. Fast ärligt talat hade jag svårt att se några skillnader i exemplen i länken. Tyckte att det möjligen såg bättre ut före än efter då det var lite "överfiltrerat" i min smak redan från början...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...