Gå till innehåll

Fields -Odd/Even


Protoman85

Recommended Posts

Kan man ta reda på om ett klipp ska importeras som Odd eller Even i förväg? Det är skitirriterande att importera ett långt klipp (Avid) och sen upptäcka i monitorn att det flimrar, ta bort det, byta field och sen börja om igen! Finns det ett sätt??

 

Jag har testat tre program - GSpot, RESTREAM och TMPGenc, ingen av dom funkade för dom visade all samma field på dom två klipper jag jämförde med, och de två klippen vet jag hade olika fields.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Kan något av klippen ha komprimerats felaktigt, alltså att någon ställt in Odd när det borde ha varit Even eller vice versa?

Testa mediainfo också.

 

Annars kan det ju vara bra att ha lite koll på sina källor och var de kommer ifrån. Alla HD-format som är interlaced har "upper field first", d.v.s. "odd". DV 25 har "lower field first" medan DV50 lär ha "upper field first". Ett analogt videofångstkort kan ha antingen eller men när man väl kommit på vad det har så vet man det sedan för det är inget som någonsin ändrar sig för en och samma hårdvara. DVD-skivor kan ha vilket som eftersom det är inställbart i MPEG-2 encodern och man vet inte riktigt vad originalkällan var (de kan även vara progressiva försås).

 

För att vara helt säker så får man göra en liten test med ett kortare videoklipp från den aktuella videokällan och då gärna en panorering eller ett föremål som rör sig i sidled över bilden. Man kan t.ex. göra "bob deinterlace" för att få ut 50 fps från ett 25i klipp och hoppar det då framåt-bakåt-framåt-bakåt varannan bildruta när man stegar fram en ruta i taget så har man fel field order. Rör det sig lite framåt för varje bildruta så är det rätt field order. Om bara varannan ruta rör sig då är det progressivt. Själv brukar jag använda avisynth och AssumeTFF eller AssumeBFF och sedan SeparateFields som en snabbtest.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...