Gå till innehåll

Final Cut tar inte Mpeg-2


Fabbe

Recommended Posts

Hej. hoppas jag inte trampar någon på fötterna genom att göra en tråd som kanske redan existerar, men men.

 

Jag köpte mig en Canon Legria HF200 häromdagen och kunde inte bärga mig att börja och pilla. Men så möts jag utav att filformatet som kameran spelar in i nekas utav mitt Final cut Express. Det är värt och nämna att filerna bara går och spela upp i VLC. Jag kollade upp vad det var för filformat och märkte att det var Mpeg-2. Eftersom jag inte är speciellt inbiten i denna filformat djungeln så har jag ingen aning vad det är som gör att det ej funkar i Final cut. Men jag försökte och läsa lite om Mpeg-2 och kom på mig själv att jag inte fattade hälften av vad som sägs.

 

Jag är lite desperat att hitta en lösning faktiskt. Så om du vet vad som är felet och hur det går att lösa, tveka inte att skriva även fasst du inte orkar.

 

EDIT: Fattar inte hur jag kan missat och postat tråden fel. Admin du får gärna flytta tråden till där den skall vara

Länk till kommentar
Share on other sites

HF200 filmar i AVCHD-formatet som är h.264 baserat - dvs ej MPEG2 (samma som Bluray). Du måste använda Log and Transfer för att importera materialet i FCP. Har du en för gammal version får du troligen använda ngn annan mjukvara till att transkoda materialet till ex Quicktime AIC.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tack för tipset Max_H det funkade att använda sig utav ''Log And Transfer''

 

Men nu när jag skulle börja på mitt andra projekt så funkar inte Log And Transfer längre. Innan så öppnade jag bara Log and Transfer så hittade den mitt minneskort själv, och det var bara att markera vilka klipp jag ville ha. Men nu så hittar den inte minneskortet och när jag drag and droppar ett klipp till log and transfer så står det att den inte suportar den filen.

 

http://i52.tinypic.com/29onasi.jpg

Tydligen så blir mina filer i formatet MPEG2

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...