Gå till innehåll

Uppladdningstid?


Orixeds

Recommended Posts

Hej! Jag har en film på ungefär 1 gb som jag just nu laddar upp till youtube. Det stod att det skulle ta 180 minuter. Är detta rimligt eller hur lång tid tar det för er att ladda upp? Har jag seg internetuppkoppling?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bara att räkna baklänges.

1 GB motsvarar 1024 MB vilket motsvarar 1024*1024 KB vilket motsvarar 1024*1024*1024 byte vilket motsvarar 1024*1024*1024*8 bitar

180 minuter motsvarar 180*60 sekunder.

 

Överföringshastighet räknar man i bitar/s eller förkortat som bit/s.

(1024*1024*1024*8)/(180*60) = 795364 bit/s vilket alltså motsvarar en överföringshastighet på ungefär 0,8 Mbit/s.

Det är väl en del "overhead" i överföringsprotokoll, omsändning av misslyckade överförda paket och sådant.

Så deras beräkning verkar stämma om man har "upp till 1 MBit/s" uppladdningshastighet.

Denna hastighet är ganska normal om man har en ADSL-uppkoppling.

 

Din internetuppkoppling kan du testa på http://www.bredbandskollen.se/

Kan ju hända att begränsningen sitter någon annanstans än hos dig (alltså någon flaskhals ute på internet).

Kan vara så att YouTube begränsar uppladdningshastigheten om många laddar upp filmer samtidigt.

Det var länge sedan jag laddade upp något själv till YouTube så jag minns inte hur lång tid det tog för mig när jag gjorde det.

 

Kortfattat så kan man säga att det är en rimlig uppskattning de har gjort på beräknad tid. Hur lång tid tog det i verkligheten? Deras uppskattning kan vara någon uppskattning på hur lång tid det brukar ta. Har du en snabb uppkoppling kanske det går fortare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...