Gå till innehåll

Vill ha skärpedjup på DV-kamera


Mike_B

Recommended Posts

Jag vet inte exakt hur en DV-kamera fungerar, men som jag förstått det så är skärpedjupet i princip oändligt pga av att mottagarsensorn som i stället för 35mm film är endast 1/3-tum.

 

Jag förstår dock inte varför dom mosar in massa pixlar på en liten sensor när så många efterfrågar en större sensor. Blir ju dessutom bättre ljuskänslighet vilket också är ett plus. Är det bara storleken på sensorn som avgör hur kort skärpedjup man kan ha?

 

Har jag fattat tekniken rätt, och finns det DV-kamerorer med kort skärpedjup för en rimlig slant ?

 

/Mike

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. " endast 1/3-tum." Nu är de så att de finns väldigt många olika storlekar på ccd chip. allt från "micro" små chip i tillexempel mobiltelefoner och ccd chip sora som 36.7 x 49.0mm på exempel en "digital bak platta"

(jag vet det låter roligt!) till en Hasselblads kamera. Och givetvis finns det många olika storlekar i DV kameror. Men anledningen till att det inte är vanilagre med större och inte att det finns någon standard med ccd chip som liknar 35mm standarden, *är att* det är svin dyrt!!! (de visste du säkert redan) men men... Och speciellt när man ska trycka in tre chip för att få bättre bild så skulle de bli helt enorma summer! men det kommer med tiden! och jag tror inte att 3ccd tekniken kommer hålla så väldigt länge till! tekniken blir bättre helatiden såklart, och ccd chipen kommer bli snabbare, billigare och bättre så man slipper att använda prisma. Det som kostar i en DV kamera (eller vilken video kamera som helst) är optik, LCD och CCD framför allt!

Ett tips är annars 35mini adapter både kul och snyggt!

Ja hoppas du blev (lite) klokare!

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo 35 adaptrarna gör det attans snyggt. Men dom låter för djävla mycket åxå, så man får en sur ljudtekniker på köpet ;) Ett hett tips när det gäller att blimpa 35 adaptrar och allt möjligt för den delen är skinn! Vi köpte en begangnad vadderad skinnjacka på second hand, klipte sönder ena ärmen lite grand och tejpade för så mycket vi kunde på adaptern, blev mycket tystare. Resten av jackan är perfekt att lägga över ljusdimmrar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Desto mer du zoomar desto kortare skärpedjup får du! eller ju störr bländare (iris) fast det finns inte på "vanliga" dv kameror som inte kostar kungen för mycket!

 

Så zooma på! eller köp en såndär telekonverter!

 

Vad är en 35 adapter? finns det nån länk så man kan ta sig en titt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag vet att det är dyrt, men alltså jag är intresserad av vanligt foto. Har en Nikon D70 digital systemkamera. Det chippet är åtminstone 23.7 x 15.6mm och man kan få kort skärpedjup. Denna kamera kostar "bara" runt 12000kr inkl. moms med bra optik.

 

Vad är det som gör det svårare att göra videokameror med ett sådant chip? Jag menar det är ett enda chip och inte 3 och ändå är kvaliten hur bra som helst.

 

Jag är nybörjare på video så tracka mig inte :)

 

//Mike

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Jo jag är oxå mycket intresserad av foto (på den vägen man halkade in på film för min del!) =) Jo Jag förstår din mening!, Svårt att veta ingående om ccd chipen om man inte tillverkar dom typ, =) känner jag... Men det är ju skilnad på de olika ccd chipen på en stillbildskamera och en videokamera. video kamerans chip måste kunna vara mycket snabbare och ju större chipet är desto "slöare" blir det (detta kommer ju bli bättre med tiden). Och om man anväder 3 chip med ett prisma i mellan blir förhållandet mellan optik och bild sensor annerlunda! så alla 3ccd kameror använder sig av en annan standard i optiken än "vanliga" kameror. Men desto bättre chipen blir och desto billigare och där med större, kan man säkert innom en relativ kort tid kunna hitta videokameror med ett chip som både är stort och bra! För 3ccd tekniken är ju inget vidare bra (förutom) att man får bättre färger och lägre bildbrus.

 

Mvh/ Martin L.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...