gonefishing Postad 2 mars 2011 Postad 2 mars 2011 Hejsan! Jag ska börja med ett projekt som jag har tänkt och funderat över väldigt länge. Jag vill verkligen detta och jag brinner för det. Jag ska börja spela in film. Detta ska bli ett "internetprojekt". Jag har upptäckt att det finns oändliga möjligheter att etablera sig på just internet, eftersom det är såpass stort som det är idag. Men till poängen. Jag behöver hjälp av kunnigt folk för att kunna få en bra start. Det jag behöver hjälp med är: 1. Vilken kamera ska jag köpa? Jag vill att mina filmer ska se professionella ut. Alltså ingen hemmafilm-look. Jag antar att det ska vara dv. Jag vill ha 80-90-tals look. Alltså ingen hd att tala om. Måste jag ha fler än en kamera? Om jag filmar en konversation mellan två personer och vill ha "close-ups" på bådas ansikten, måste jag springa emellan dem? Vad ska man ha för objektiv, stativ osv? Jag förstår att det krävs mer än bara en bra kamera. Man måste vara duktig också, men jag gör detta för att lära mig. 2. Ljudet? Räcker det med sakerna som följer med kameran, eller måste man bygga ut det? Jag kommer att göra eget soundtrack till filmen till största del. Men hur är det om man vill ha en "känd" låt med? Det kan man inte utan att ha rättigheter, eller? 3. Vilket videoredigeringsprogram bör jag ha? Jag använder för närvarande sony vegas, som jag trivs bra med. Men behöver jag något annat som är mer passande? Behöver jag uppgradera min dator? Jag har hört att man måste ha relativt stark processor för att kunna rendera ut filmerna i högsta kvalitet. Det jag har klart är: Domän och webbhotell till hemsidan som jag kommer lägga upp streams och nedladdningslänkar. Datorer, två laptops och en stationär. Flera olika skärmar. En större, en lite mindre datorskärm och en tjocktv. Manus och program för skrivande av manus (final draft) En inspelningsstudio som jag kommer spela in soundtracket i. Skådespelare. Min budget hamnar på omkring 20-30000 kronor, och då ska ALL utrustning vara med. Jag skulle vara väldigt tacksam för att få hjälp med detta! Om det är något jag har missat så får ni gärna säga till! Med vänlig hälsning Gonefishing 0 Citera
gonefishing Postad 3 mars 2011 Författare Postad 3 mars 2011 4. Ljus. Bygga ut ljuset? Jag kommer att spela in i mycket mörka miljöer, med skådespelaren eller händelsen i centrum. Mycket blinkande ljus och starka färger. Detta kommer att bli en eller flera kortfilmer. För att om det går bra göra större filmer. Jag behöver verkligen hjälp med detta! Tack. 0 Citera
LouiseYderbo Postad 29 mars 2011 Postad 29 mars 2011 Du har inte funderat på resurscentrum? Det hjälper dig inte bara med teknik, utan även kontakter (vilket ALLTID är något man ska leta efter oberoende av vilket stadie i filmning du arbetar på). Jag tycker det låter som att du är nybörjare eftersom du bestämt dig för att göra din första (?) film. Du kan i så fall ansöka om budgetstöd, vilket inte alls är en dum idé, och blir du nekad det så kan du alltid söka teknikstöd då det ger dig (gratis) den utrustningen som du önskar till din film. Kanske något att fundera på om du nu är nybörjare? Så du inte kastar ut ca. 25000 kr på en utrustning du säkerligen kommer vilja byta upp dig ifrån i sinom tid. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.