Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,önskar att någon som vet kan hjälpa mig.

Köpte nyss en begagnad panasonic videokamera (tm 300).

Såg nu till min fasa att den nya tm700 finns till samma pris ny som jag gav för min begagnad.

Kollade i genom specarna och fann att den nya hade progressiv inspelning vilket inte min har.

Hur stor skillnad är det på det och interlaced som jag har,och när ser man skillnaden?

Filmar mest natur och vill väl ha så god kvalitet som möjligt.

Min kamera har nåt som läge som filmar i 25p?Är det bättre?

Känns lite surt att lägga ner massa tid för filmning och redigering om inte bildkvaliteten blir tillfredställande pga detta.

Hjälp mig, Anna

Postad

p betyder progressiv, så det ser ut som om din stöder det också.

Man ser störst skillnad när det är saker som rör sig snabbt eftersom bara varannan linje uppdateras varje gång.

25p betyder 25 bilder/s där hela bilden uppdateras vid varje uppdatering.

Postad

Din kamera använder 50i och det innebär att hela bilden uppdateras 25 ggr / s. Det sker genom att udda linjer uppdateras och sedan jämna linjer dvs 50 halvbilder / sekund = 25 hela bilder / sekund. Det kan ha betydelse vid mycket snabba detaljförändringar i bilden. Anledningen till att interlaced används är av historisk teknisk natur.

Postad

Ok,tack.

Men om jag nu uppgrader till en tm700 istället kommer det att bli en "wow" upplevelse i hänseende av bildkvalitet

mot den jah har idag eller märks det oftast inte??

Tack,Anna

Postad

Jag tror inte att du komme att märka någon skillnad i bildkvalitet.

Om du är missnöjd med den bildkvalitet du får nu så kanske det beror på det program som du spelar upp i. Om du lägger filmen på tidslinan i ditt redigeringsprogram och spelar upp den där så visas ofta bilden med reducerad kvalitet för att underlätta för programmet och dator. Om du sedan exporterar filmen så kommer den att sparas i det format du väljer i programmet och kan ge full kvalitet.

Det kan ju också bero på hur kameran har varit inställd vid inspelning och vilken belysning det har varit.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...