Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Sedan ett drygt halvår tillbaka filmar jag med i rubriken nämnda videokamera.

Under denna period har det såklart dykt upp lite frågor och funderingar kring kameran och inställningar.

Jag hoppas att det finns fler på det här forumet med lite erfarenhet av samma/liknande kamera och som har lite tips och trix att dela med sig av.

Självklart var det första jag gjorde när jag packat- och laddat upp kameran att ställa in videokvalitén på maximal nivå. Det är ju trots allt därför man köpte sig en HD-kamera, för att få så skarp bild som möjligt.

Nu till ett par frågor...

Filma i svep:

Skiljer sig bandkameror från hdd/minneskort-kameror när det gäller kvalitén då man sveper med kameran vid inspelning? Jag upplever det nämligen som så att bilden blir väldigt oskarp under rörelsen, även för motiv på långt håll, för att sedan bli klar och tydlig då man stannar upp. Har det med sparandet av data att göra? (band = mer okänsligt för svep) För att undvika detta behöver man utföra svepen väldigt väldigt långsamt vilket känns onaturligt. Kan det vara någon inställningsdetalj? En tanke som slog mig var om det har med dataskrivandet och hastigheten på denna att göra. Det inbyggda minnet antar jag har klass 10-kapacitet vilket jag också har på det externa minneskortet. Kan anti skak-funktionen bidra till att "sega ner" bilden?

Vita prickar:

Vid användandet av natt-läget förekommer små, vita prickar i bilden. Kan kanske närmast beskrivas som rimfrost som glimmar. OBS! Det är inte lika intensivt som rimfrost i snö men man kan se prickarna. Enligt Canon Support "ska" det vara så. Det är något de är medvetna om men ingenting som går att åtgärda. Jag tänker mest på någon eventuell mjukvaruuppdatering. Är dessa prickar något som finns på fler kameratyper? Kan sådant rättas till vid redigering?

Det är väl dessa två jag har mest funderingar över. Hoppas någon kan ge lite klarhet!

Om någon har samma eller liknande kamera skulle jag uppskatta man har lite erfarenheter och tips att dela med sig av för att få till så bra resultat som möjligt. Exempelvis vitbalans i olika situationer. Snö, solnedgång etc.

Långt inlägg men också mitt första.

Med vänlig hälsning

/HD-filmarn

Posted

jag antar att du spelar in i 25p/filmläget? då är alla kameror känsliga för panoreringar, det finns en anledning till varför det finns gamla tumregler för panoreringshastighet i filmbranschen. långsamt eller väldigt fort skulle jag rekommendera . har du spelat in i 50p som jämförelse?

Slutartid spelar ju roll för suddigheten också oavsett om det är kameran elller motivet som rör sig, du bör normalt ha 1/50 om du kör 25p.

slå av antiskakfunktionen så fort du har kameran på stativ.

är det någon skillnad på suddigheten om du spelar in på det inbyggda minnet eller på ditt minneskort? med avchd så går det åt mer mb/s om motivet ändras mycket som t ex vid en panorering.

Posted

Hej Sten, tack för ett snabbt och informativt svar!

Ja jag har nästan hela tiden filmat i 25p-läget men har de senaste dagarna slagit om till 50i-läget.

Skillnaden mellan att spela in på inbyggda minnet och minneskortet får jag testa under morgondagen så fort jag tömt det inbyggda och när det är dagsljus.

Har direkt ställt om slutartiden till 1/50 och stängt av antiskakfunktionen. Tycks märka en markant skillnad när jag testar lite snabbt att sikta mot datorskärmen och panorerar.

Om man istället kör i 50i-läget... vad rekommenderas för slutartid då?

När jag ändå tar upp 50i-läget. Hur stor skillnad/vilken skillnad är det mellan 25p och 50i? Jag blev aldrig riktigt klok på om kameran är en 1080p-kamera eller 1080i. Efter att ha forskat lite på egen hand verkar alla "svensson"-kameror (under 50.000:-) vara 1080i även om man i affärer etc gärna vill framställa att de spelar in i progressivt läge och inte interlaced. Jag menar om jag har inställningen 50i så är det ju interlaced men är kameran verkligen en fullbordad 1080p-kamera så fort jag slår över till 25p? Som sagt som jag förstått det så är de allra flesta kameror i lägre prisklasserna 1080i. Eftersom jag inte heller vet hur stor skillnad i bildkvalitén det är mellan de båda lägena så vet jag inte hur mycket man ska bry sig om detta. Bara det att i-läget känns som en light-variant på något vis :)

Frågan är ju om man ska nöja sig att köra i 50i och få skarpare panoreringar (om det nu är stor skillnad vid testerna imorgon) eller om man tjänar på att köra 25p med tanke på andra aspekter.

Okej nog med text nu och tack än en gång för snabbt och informativt svar!