wiberg Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 tjena tjena. jo, det är ju så att ibland sänds vissa filmer/serier i 5.1 ljud. och min fråga är om det är möjligt att på nått sätt spela in ljudet och få det i 5.1 i datorn. alltså på nått sätt koppla in digitalteveboxen till datorn. för boxen har ju en digital utgång. problemet är väl kanske att spela in och få det i 5.1. nån som kanske har svar på min fråga??? //morsning 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DJ-Night Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 Hur du hade tänkt att koppla in boxen i datorn och lyckas få med 5.1 ljudet har jag ingen aning om. För att olyckligtvis så tror jag att du kommer få vanligt stereo format ändå. Men för att kunna spela in alla 6 (5.1) kanaler och fortfarande behålla det som en 5.1 fil måste du spela in det med ett program som kan spela in AC3 filer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 Du måste ha ett ljudkort som klarar full 5.1 via S/PDIF (enklaste digitala porten) med ASIO (avancerade drivrutiner framtagna av Steinberg) & ett program med fullt stöd för surround, typ Nuendo/Cubase/WaveLab & liknande. WaveLab verkar bara stöda 5.1 i Montage-edit, men vaffan, så länge det rullar :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knodel Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 kan man få 5.1 ljud med vanlig kamera (inbyggd mick) ? eller måste man ha flera mickar och proffsigare XLR utgångar eller vad det heter? :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Jodå, Går alldeles utmärkt, men du får mixa det själv :-) Faktum är att det oftast är lättast & att rekomendera att spela in surroundspår i mono för att kunna kontrollera mixen bättre, undantaget om man har en schysst naturlig reverbering eller en riktigt ärketuff åkning man verkligen vill ha äkta med tidsförskjutning & hela skiten precis som i verkligheten! Man kan krasst säga att mixa surround är precis som att mixa stereo, bara mer :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 [citat=DJ-Night]Men för att kunna spela in alla 6 (5.1) kanaler och fortfarande behålla det som en 5.1 fil måste du spela in det med ett program som kan spela in AC3 filer.[/citat] Nej,. AC3 behövs inte förrens man ska pränta ljudet på skiva eller spela upp det i dvd-spelare, det finns ett alldeles utmärkt okomprimerat format som heter Wave 5.1 som är exakt samma sak som Wave Broadcast men med sex kanaler istället för dom vanliga två :-) Går dessutom att lägga upp dom sex kanalerna i tre stereospår istället & mixa därifrån, det är så jag arbetat i flera år när jag fortfarande hade min AX-44:a! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knodel Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Okaj ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts