Gå till innehåll

Custom vitbalansering på 550D?


Mattihp

Recommended Posts

Jag är helt ny på det här med DSLR-filmning och kör med en 550D med Magic Lantern. En sak som jag alltid fann jättelätt med videokameror var att hålla fram ett papper framför kameran och trycka på AWB så var vitbalanseringen klar.

 

Men när jag skall vitbalansera med min Canon EOS 550D så känner jag mig som en idiot. Är det meningen att man i videoläget i rätt ljus skall fota ett vitt papper, sedan gå till Custom White Balance och välja bilden med papperet? Eller finns det ett helt annat sätt? Gillar inte riktigt att använda förinställda nivåer; men med Magic Lantern finns det ju åtminstone några som fungerar helt ok..

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom det aldrig varit meningen att 550D skulle vara en videokamera så fungerar den inte som det heller. Ställa in vitbalans gör jag genom genom att välja tungsten inomhus, cloudy/sunshine utomhus eller vad det nu är för ljussituation. Ingen automatiserad vitbalans nånstans. Magic Lantern gillar jag väldigt mycket, ändra värmen tills jag är nöjd, inget krångligare än så och jag har bättre kontroll än någon annan automatisk process.

 

/T

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...