peterB Posted January 7, 2005 Share Posted January 7, 2005 Tjenare, jag håller på med en animerad opera och i den vill jag ha lite rök ibland. Inte brandrök utan en lätt dimma. Om man tänker sig en teaterscen så ligger det ofta en lätt rök på så att man ser käglorna ifrån strålkastarna i luften. Är ni med?? Jag jobbar nästan uteslutande i Combustion, Där finns lite partickelgeneratorer, men det blir mycket tät och tråkig rök av det. Kanske att man kan rendera ut en dimma och sedan köra den med låg opacity och göra masker ifrån strålkastarna där dimman då blir förstärkt. Jag är inste säker. Är detta enklare att göra 3d. Maya eller 3dstudio max. Är det någon som är en 3d kille häromkring. Jag vill alltså ha möjlighet att generera vad man i teatersammanhang skulle kalla crackerrök. några förslag?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted January 7, 2005 Share Posted January 7, 2005 Tjena. jag jobbar i 3ds max och har jobbat en del i Maya. Jag tycker att Maya har bättre partikeleffekter än max så jag hade rekommenderat det till dina grejor. Har dock inte skapat rök i Maya själv, men det är bra på att skapa moln :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterB Posted January 18, 2005 Author Share Posted January 18, 2005 jag är ute efter en mycket tunn rök, som mest syns i "strålkastarljuset".är det möjligt?? skall man då partikelgenerera i maya och ljussätta där, rendera ut med alphakanal och ta in som ett lager i combustion?? Är detta ett möjligt tillvägagångssätt. Skall man ha flera lager rök i djupled i combusion för att få djupverkan och en tjänsla av ljussättning?? vad tror du?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Hade jag gjort det så hade jag testat med volymljus i ditt 3d-program, fixa så att ljuset lyser på ett fräscht sätt och sen slå på volymetriskt ljus med lite noise på. Det går nog att få ihop på ett schysst sätt. Alltså helt skippat partikelsystemen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterB Posted February 1, 2005 Author Share Posted February 1, 2005 ahh det var ingen dålig idé jag är ingen 3d fena, men om jag har fattat dig rätt menar du att man genererar "particklarna" med ett monocrom noise (som vär väldigt finkornigt) som blir påverkat av ljussättningen, då får man fram ljyuskäglor.. Är det såhär du menar, och i så fall är du en mycket härlig kille, det kan man nog tom göra i compociting villket hade varit det mest fantastiska någonsin. Går det att i t.ex maya göra noise liksom i djupled så att det brusar i X,Y och Z led?? Det hade blivit götteligött. HÄRLIGT Peter 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted February 2, 2005 Share Posted February 2, 2005 Japp ungefär så fast ljuset kör med noisen på, och volymetriskt ljus så att det blir som dimma. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts