Gå till innehåll

Animerad RÖk


peterB

Recommended Posts

Tjenare, jag håller på med en animerad opera och i den vill jag ha lite rök ibland. Inte brandrök utan en lätt dimma.

 

Om man tänker sig en teaterscen så ligger det ofta en lätt rök på så att man ser käglorna ifrån strålkastarna i luften. Är ni med??

 

Jag jobbar nästan uteslutande i Combustion, Där finns lite partickelgeneratorer, men det blir mycket tät och tråkig rök av det. Kanske att man kan rendera ut en dimma och sedan köra den med låg opacity och göra masker ifrån strålkastarna där dimman då blir förstärkt. Jag är inste säker.

 

Är detta enklare att göra 3d. Maya eller 3dstudio max. Är det någon som är en 3d kille häromkring.

 

Jag vill alltså ha möjlighet att generera vad man i teatersammanhang skulle kalla crackerrök.

 

några förslag??

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

jag är ute efter en mycket tunn rök, som mest syns i "strålkastarljuset".är det möjligt?? skall man då partikelgenerera i maya och ljussätta där, rendera ut med alphakanal och ta in som ett lager i combustion??

 

Är detta ett möjligt tillvägagångssätt. Skall man ha flera lager rök i djupled i combusion för att få djupverkan och en tjänsla av ljussättning??

 

vad tror du??

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

ahh det var ingen dålig idé

 

jag är ingen 3d fena, men om jag har fattat dig rätt menar du att man genererar "particklarna" med ett monocrom noise (som vär väldigt finkornigt) som blir påverkat av ljussättningen, då får man fram ljyuskäglor.. Är det såhär du menar, och i så fall är du en mycket härlig kille, det kan man nog tom göra i compociting villket hade varit det mest fantastiska någonsin.

 

Går det att i t.ex maya göra noise liksom i djupled så att det brusar i X,Y och Z led?? Det hade blivit götteligött.

 

 

HÄRLIGT

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...