Gå till innehåll

Göra om Stereo till Mono


yooonis

Recommended Posts

Hej jag har precis spelat in en ny film för första gången på 5 år. Det var underbart men ljudet blev inget vidare.

 

Är sugen på att skaffa en Zoom H4 och montera den rakt på kameran.

 

Men jag vill inte koppla in någon extern mic då det kräver att jag måste skaffa en till person som enbart ska hålla i micen. Jag vet nu kanske någon tycker jag är lat som inte kör mickar på "boom poles" o liknande. Men jag kan inte av praktiska skäl göra det. Jag måste kompromissa.

 

Iaf. Till min fråga: Går det att göra om stereo till mono?

 

Vad jag har förstått så är det katastrof att spela in dialog med stereo? Och alla dom här ljudinspelarnas inbyggda mikrofoner är ju stereo. Så går det ändra i efterhand och få samma resultat som med en mono mic?

 

Tacksam för svar

 

Ha de bra, Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Katastrof är väl att ta i men, det är ganska onödigt att spela in dialogen i stereo.

Enklast med zoomen är att ställa in så den slår ihop båda kanalerna direkt vid inspelning, sedan får du ändå en stereofil dumt nog eftersom zoomen inte verkar kunna bara lägga ljud på en kanal. Men du får samma fil på båda kanalerna så du kan enkelt splitta stereofilen och bara ta den ena signalen.

Vill du slå ihop dom senare i redigeringen går ju detta fort också, och de flesta program har något sådant verktyg (förutom protools som är det dyraste på marknaden :/).

Så kort svar, ja det är inga problem att göra om stereo till mono.

Länk till kommentar
Share on other sites

Katastrof är väl att ta i men, det är ganska onödigt att spela in dialogen i stereo.

Enklast med zoomen är att ställa in så den slår ihop båda kanalerna direkt vid inspelning, sedan får du ändå en stereofil dumt nog eftersom zoomen inte verkar kunna bara lägga ljud på en kanal. Men du får samma fil på båda kanalerna så du kan enkelt splitta stereofilen och bara ta den ena signalen.

Vill du slå ihop dom senare i redigeringen går ju detta fort också, och de flesta program har något sådant verktyg (förutom protools som är det dyraste på marknaden :/).

Så kort svar, ja det är inga problem att göra om stereo till mono.

Gött mos luzer, musik för mina öron! Jag kör på att göra om de i efterhand låter lättare =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...