Gå till innehåll

Mixa ljudspår för att passa in det i en låt?


Raw

Recommended Posts

Hejsan

 

Vi gör en musikvideon på denna låt och nu ska vi skriva / sjunga en egen text till den (haha) Nej men de är inget avancerat, tänker mig något i stil med texten i "Come to Daddy" med Aphex Twin =)

 

Vi har en professionell studio att spela in i via skolans radiostudio men när vi väl har filen så har jag ingen aning om hur vi ska göra för att få en att passa i låten. Kan anta att om man inte gör något med filen så kommer de låta lite platt och "ofylligt" så om de är någon som vet vad vi kan göra så säg till =) Vi har tillgång till alla adobes ljudprogram =)

 

//Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Komprimera och lägg på rum (reverb). Fyll ut med stämmor om ni orkar, eller dubbla bara samma stämma på vissa ställen i låten är väldigt vanligt för att få mer fyllighet i sången. Sen får ni nog inte sätta ribban för högt, det kommer antagligen låta mer eller mindre påklistrad sång hur ni än gör då det är svårt att få till samma sound som resten av låten. När ni är klara skulle ni kunna "skruva till" totalen lite för att packa ihop sång + instrument tillsammans så kanske det biinder ihop allt lite mer också.

 

Jag har aldrig jobbat med adobes ljudprogram så jag har dålig koll på pluggar och effekter man har tillgång till där. Men de flesta ljudredigeringsprogram funkar liknande, handlar mest om att man ska veta var knapparna man letar efter är i ett specifikt program :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Komprimera och lägg på rum (reverb). Fyll ut med stämmor om ni orkar, eller dubbla bara samma stämma på vissa ställen i låten är väldigt vanligt för att få mer fyllighet i sången. Sen får ni nog inte sätta ribban för högt, det kommer antagligen låta mer eller mindre påklistrad sång hur ni än gör då det är svårt att få till samma sound som resten av låten. När ni är klara skulle ni kunna "skruva till" totalen lite för att packa ihop sång + instrument tillsammans så kanske det biinder ihop allt lite mer också.

 

Jag har aldrig jobbat med adobes ljudprogram så jag har dålig koll på pluggar och effekter man har tillgång till där. Men de flesta ljudredigeringsprogram funkar liknande, handlar mest om att man ska veta var knapparna man letar efter är i ett specifikt program :)

 

Vad menar du med att "fylla ut med stämmor"? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...