Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag har stött på ett litet probem jag inte hittar någon lösning på. Det är så att jag vill infoga en bild som är större än "fönstret" i Vegas. Vegas väljer då själv att automatiskt ändra storleken för att passa, detta vill inte jag? Hur gör jag för att den inte ska göra det?

Postad

[citat=Mr.Man]Använd crop funktionen! Fyrkanten i slutet av ditt videoklipp alltså.[/citat]

Jag har försökt det, men upplösningen blir enormt dålig då. Tack ändå!

Postad

[citat=Mr.Man]Upplösningen blir samma som det var på bilden innan, crop påverkar inte upplösningen. observera att du kan ändra upplösning i preview fönstret.[/citat]

Jag vet, men det är inte bara preview-fönstret mitt problem uppstår. Det är även när jag rendrerar det. Det måste finnas något sett jag kan infoga bilden i sitt ursprungliga format....

Postad

Kolla under dom övningar som finns till V5 överst i denna forumdelen där finns en för att arbeta med bilder i V5.

Lycka till.

EDIT"Helt fel av mig den övningen var inte alls med där. Fick för mig att jag la dit den men ack vad fel jag hade. Sorry."

Postad

[citat=Pipson]Aja, ok. Verkar underligt om det inte finns någpn enkel inställning för detta. I annat fall är dem ju idioter på Sony...[/citat]

Vad menar du med ursprungliga format?? Självklart blir en högupplöst bild för stor att presenteras på en vanlig tv, då får du förminska den med pan/crop verktyget och då minskar upplösningen.

Kanske läge att läsa manualen innan du kastar skit på sony?

Postad

Jag vet, men problemet kvarstår att bildens storlek ändras om för att passa fönstrets. Jag vill att bilden ska ha kvar sin naturliga storlek när jag infogar den. Tack för alla hjälpförsök iallfall!

Postad

När jag ändå har gjort en tråd kan jag passa på att ställa en till fråga. Är det någon mer som har problemet att texter får dålig upplösning när man infogar dem? Jag verkar behöva ha minst storlek 60 för att få en högupplöst text, annars blir den väldigt suddig och gråaktig istället för svart...

• 4 veckor senare...
Postad

Om du använder Crop-funktionen, som någon tidigare nämnt, kan du där välja att trycka på en liten knapp, som visar texten "lock aspect ratio" Den finns till vänster om bilden, ovanför en knapp som ser ut som ett kuvert

När denna är "urklickad" kan du hantera bilder m.m. i valfri storlek, då kommer vegas inte vålda det till 720*576.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...