lindisima Postad 19 oktober 2010 Postad 19 oktober 2010 Hej! Jag kommer att spela in en musikvideo i slutet av oktober. Har tänkt ett vitt tomt rum som inspelningsplats. I rummet kommer jag placera ut gröna eller blåa föremål så att jag sedan kan ta bort dessa i redigeringen. Sedan skall jag filma en hand som skissar in dessa föremål. Personen i musikvideon skall alltså komma in i ett tomt vitt rum och allteftersom ska vi se en hand som tecknar och föremål tillkommer. De saker såsom en stol, ett bord, en klädhängare som personen skall använda ska jag "greenscreena" Jag vill ha alla tips och råd som bara går inför detta. Jag kommer att filma med Panasonic AG 171E (P2kort) och sedan redigera i premiere CS5 (har inte AF) Blått eller grönt? Vad ska jag tänka på? Hur filmar jag bäst handen? Jag har provfilmat lite men vill gärna ha tips för bästa resultat. /linda 0 Citera
Max_H Postad 19 oktober 2010 Postad 19 oktober 2010 Flera metoder finns, men också frågor. Om du inte har tillgång till After Effects är detta ett projekt som kräver STOR planering och (gärna) en fjärrstyrd kamera så du kan starta den utan att den rör sig. - Fast eller rörlig kamera? - Behöver personen gå framför/bakom objekten som ska tecknas in? - Behöver han/hon ta i objekten som tecknas in (låter så)? - Färg på kläder, hudfärg på person? - Behöver du keya ut personen? //M 0 Citera
lindisima Postad 20 oktober 2010 Författare Postad 20 oktober 2010 Tack för svar Max! jag förstår att det behövs stor planering men jag har tänkt att fösöka göra det så "enkelt" som möjligt. *Jag kommer att ha fast kamera och jag har fjärstyrning. När jag har tagit alla väsentliga bilder har jag tänkt att "leka" lite med rörliga närbilder men dessa skall inte vara viktiga för videon *Personen i fråga har ljus hy och kläderna kommer att anpassas beroende på vilken färg jag väljer att keya med. *Personen kommer behöva sitta på en ditritad stol/pall vilket ev blir extra jobb för mig eftersom stolen måste ligga bakom personen. Jag skulle även vilja ha en vattenkanna och ett glas som används en kort stund av personen. Det kan bli trixigt. Det hade kanske varit bättre att filma personen i en greenscreen...? men jag vill ha en vid bild och tänker att det skulle vara svårt att få till det med greenscreen Hursomhelst resten av objekten skall bara befinna sig över under och bredvid personen. Mvh Linda 0 Citera
Max_H Postad 21 oktober 2010 Postad 21 oktober 2010 Fördelen med greenscreen är att du kan göra bakgrunden hur vid som helst. Om personen inte behöver "vifta" för mycket med armarna, montera kameran med 90 graders horisontell vridning, så får du högre upplösning (du filmar "vertikalt" alltså). Dock är vit bakgrund rätt trixigt att få bra, för att inte tala om vatten och vattenkannor med Greenscreen... Stolen går att lösa om personen sitter på en grön låda, vilket iofs är svårt att ljussätta utan skuggor. Objekt som ska "dyka upp" i bild kan (om personen inte ska ta i dom i helbild) rimligen med fördel filmas separat mot greenscreen så kan du placera dom var som helst i bild. Väljer du utan greenscreen på helbilden, kan du köra vita lakan över hela bakgrunden och se till att dra på grymt mycket ljus på dom och mycket mindre på personen. Då får du en helt utfrätt bakgrund med en korrekt exponerad person. Så slipper du keya också.. Personligen tror jag detta är ett svårt projekt att lösa utan ngn form av Compositing verktyg som After Effects, Shake, Motion, etc. Det är framför allt mask-verktyg du kommer att behöva. //Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.