Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har fått i uppdrag att göra en dokumentär men är osäker på vad jag ska välja för composition settnings, vill inte att det ska bli utdragna bilder eller dylikt andra felformat när man ser det på TV. Klippen jag använder är ifrån 50-talet och den info jag har fått är att det är olika blandningar av super-8 och dubbel-8.

Som det ser ut nu så redigerar jag i Premiere Pro, när jag började så valde jag Pixel Aspect Ratio D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.4587) och då blev det 720x576. Bör jag ändra något av detta? Blir det fel om jag har widescreen?

Eftersom filmen ska SÄLJAS på DVD (inte i stora mängder), så ska jag även göra en DVD meny i After Effects/Encore. Ska man ha samma composition settnings i DVD menyn som i filmen?

Förlåt om det är många frågor, men jag är väldigt tacksam för alla svar jag kan få.

Tack för mig.

Postad

DV PAL är alltid 720 x 576, oavsett om det är 4:3 eller 16:9. Bilden sträcks ut olika mycket under uppspelning.

Bestäm dig, innan du börjar med allt, om filmen ska bli 4:3 eller 16:9. Det är ett jäkla meck att ändra i efterhand. Sen klipper du, gör grafik och så vidare. Det som styr är rimligen vad 8mm materialet är skannat i för format. Klart du kan klippa 4:3 skannat material i ett 16:9 projekt och tvärtom men då blir det en del att tänka på.

//Max

Postad
DV PAL är alltid 720 x 576, oavsett om det är 4:3 eller 16:9. Bilden sträcks ut olika mycket under uppspelning.

Bestäm dig, innan du börjar med allt, om filmen ska bli 4:3 eller 16:9. Det är ett jäkla meck att ändra i efterhand. Sen klipper du, gör grafik och så vidare. Det som styr är rimligen vad 8mm materialet är skannat i för format. Klart du kan klippa 4:3 skannat material i ett 16:9 projekt och tvärtom men då blir det en del att tänka på.

//Max

8mm materialet är helt klart i 4:3.

Jag fick en idé precis. Jag gör hela filmen i 16:9. När man trycker på att "spela filmen" i DVD menu så kommer två svarta väggar rullandes ifrån höger och vänster sida (bakgrunden något ljusare) och stannar sedan av när bilden blir 4:3, där de gamla originalfilmerna tonas fram. Skulle detta fungera?

Postad

Blir dock förvirrad.

I Premiere Pro har jag ju valt: "DV- PAL > Widescreen 48kHz" (Preset) 720x576 med Pixel Aspect Ratio D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.4587) och då får jag helt klart 16:9 "format".

När jag försöker välja likadant i After Effects: "PAL D1/DV Widescreen" (Preset) 720 x 576 med Pixel Aspect Ratio DV/DV PAL Widescreeen (1,46) så blir bilden HELT ihoptryckt och ser mer ut som 4:3.

Först när jag använder preset PAL D1/DV Widescreen Square Pixle så ser det bra ut.

Vart gör jag fel?

Säg till om jag ska lägga in printscreens om jag förklarar dåligt.

Edit: Kanske har löst gåtan? Tryckte i av misstag en liten knapp som hette "Toggle Pixel Aspect Ratio Correction" och genast så blev bilden klockren!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...