Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Undrar hur man ändrar på enskild färg i AE CS5 (eller i Premiere Pro)? Tex. en video med träd och himmel, och där vill jag kanske bara ändra saturation på trädets gröna färg. Eller göra himmelen mer blå, utan att dom andra färgerna ändras i saturation.

/Anthony

Posted

Beroende hur bilden ser ut är du antingen ute efter:

Maskning (jobbigt men mer precist)

eller

Sekundär Färgkorrektion, där du väljer en specifik färg som ska korrigeras. (Som kanske inte fungerar om du har olika objekt med samma färg).

The "basics" hur det funkar i PPro:

//Max

• 1 month later...
Posted

hue/saturation i AE gå in i den gula kanalen och ändra nyansen, på sådätt blir gräset och träden grönare.

För himlen finns det ett knep med en effekt som heter Tröslelvärde RGB

Börja med att Duplicera ditt lager, lägg på tröskelvärde på denna och dra upp alla kanaler till max, ändra därefter den till du får en röd mask på himlen.

Dra ned mättnaden helt

Lägg på levels och dra ned det vita och du har nu fått en mask på himlen.

Lägg också husisk oskärpa i detta lagret.

Skapa därefter ett justeringslager mellan ditt orginal lager och ditt mask lager. Associera din mask med luma mate från ditt effekt lager. Allt ska då försvinna och du kan i ditt justeringslager lägga färger på bara himlen.

Detta funkar bra för hudtoner och dylikt med.

Hoppas du hände med, har inte hundra koll AE utan har lärt mig själv därav kanske mina förklaringar är lite sådär :)