Raw Postad 5 oktober 2010 Postad 5 oktober 2010 Kanske ses som en konstig jämförelse, men såhär är läget. Jag vet inte om jag ska filma min musikvideo till ett skolprojekt med skolans Sony PD-150 eller med min Canon HV30 med 35mm adapter med objektiv. Jag skulle vilja (om ni vet) att ni nämner några fördelar samt nackdelar med att filma med min kamera istället för skolans kamera. Filmar Sony PD-150 i 50i bara? eller något annat? 0 Citera
vilcans Postad 5 oktober 2010 Postad 5 oktober 2010 PD-150 är en proffsmodell (eller semiproffs) och har därmed bättre reglage för att ställa in fokus och bländare. HV30 är gjord för amatörer som inte har behov av manuella inställningar. Men lite besvär kan man dock "lura" den att göra vad man vill, vilket är en anledning till att den varit mycket populär bland filmare. Jag skulle tro att HV30 har bättre bild. I alla fall har den högre upplösning (HD istället för SD). 0 Citera
Raw Postad 5 oktober 2010 Författare Postad 5 oktober 2010 japp det är sant, PD-150 är en lite bättre proffskamera, men jag gillar ändå HV30 skarpt. Nästan allt som går att ställa in manuellt på Sony:n går också att ställa in på HV30:n fast på ett krångligare sätt kanske. De enda som "inte" går att ställa in på HV30:n gentemot PD-150:n är Grain. De finns ingen knapp på HV30 som reglerar detta ...MEN, de går att justera Grain till 0db ändå med hjälp av lite knep så på den fronten kan man nog säga att allt som går att ställa in bildmässigt på Sony PD-150 går att ställa in på Canon HV30 :) Sedan gråfiltret som finns i Cinemode på HV30 gillar jag skarpt. Gör de till en dröm att färgsätta ditt material. Men jag skulle vilja veta vad Sony PD-150 filmar i för framerate. Om de är 25i, 50i eller 25p? 0 Citera
vilcans Postad 11 oktober 2010 Postad 11 oktober 2010 Jag är rätt säker på att det bara är 50i. 0 Citera
Kimster Postad 12 oktober 2010 Postad 12 oktober 2010 Jag har eller för mig att den ser exakt ut som PD170 som bara 50i (...om vi tar bort progressive frame-funktionen som gör 15fps eller vad det nu är) 0 Citera
Martin Oller Postad 21 oktober 2010 Postad 21 oktober 2010 Utför några timmars "irl" testing med 35mm adapter först... bittra sanningen är att samtliga modeller utom de dyraste (som är tveksamt om de är värda att köpa år 2010) kortfattat är a pain in the ass. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.