Gå till innehåll

Motorljud från Kameran!


Jasto

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har min externa mikrofon fastmonterad på kameran. När jag har det så hör jag kamerans motor, när man spelar in. Jag funderar på hur man skulle kunna dämpa detta på någotvis.

 

Har ni haft liknande problem?

 

Hur har ni gjort för att få bort ljudet så det inte spelas in ?

 

 

Tacksam för svar!

 

/Jasto

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det en filmkamera eller en videokamera?

 

Om det är en filmkamera kan du dämpa ljudet från den genom att blimpa den, dvs täcka över den med något och hindra rasslet från kameran att nå ut till mikrofonen.Du kan också lägga på ljudet i efterhand i redigeringen, men det blir mycket svårt att få ljudet läppsynkat. Har du en egen studio bygger du in kameran som i ett litet hus och filmar genom en glasruta och har mikrofonen utanför. Såg en dokumentär som handlade om ljudfilmens genombrott i Sverige på 1930-talet. Deras rasslande 35mm-kameror stod som i en liten stuga inne i studion, garanterat skrammelfritt i dialogen!

 

Vad beträffar videokameror så hör man ofta ett svagt surr från motorn, mycket störande!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det allra enklaste är att låna en kompis som får bomma. Du kan ju kanske få bort endel mekaniska stomljud genom olika uppfinningsrika upphängningar. Men det kommer ju alltid låta så som det låter på det avståndet du har från kameran, dvs max 1dm eller vad det är, och på det avståndet så surrar det. Det är ofta man har problem med det även när man bommar vid vissa närbilder när kameran är väldigt nära skådespelaren, så att räkna med att få bort det helt om man tvunget måste ha miken på kameran är nog ganska omöjligt. Klart att det går att tvätta endel i efterhand, men det påverkar ju även allt annat ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...