JohnBlaze Postad 9 september 2010 Postad 9 september 2010 Hej kära filmnördar! :) Är alldeles ny här och tänkte höra om någon vänlig själ har några råd. Är helt grön när det gäller videokameror och i princip allt det tekniska när det gäller film. Har läst filmvetenskap och gjort en kortfilm på en annan utbildning och det är allt. Förutom en massa teoretisk kunskap och stor passion för filmen är jag grön när det gäller filmskapande. Målet är att bli regissör. För att få praktisk kunskap har jag tänkt köpa en videokamera att experimentera med och vill gärna kunna få en fin bildkvalité och möjlighet att redigera mycket efteråt. Finns det billigare kameror som kan återskapa någon form av nära 35mm-kvalité? Har även tänkt åka till något land i Afrika för att naturfilma och då vill jag, trots min tekniska noobighet, kunna få en fin kvalité för att inte allt material ska kännas bortslösat. Har fastnat lite för en Sony HDR-CX305E och läser att den har något som heter: "Längd på brännvidd (35mm likvärdig) - 29.8 - 357.6 (16:9)". Innebär detta verkligen 35mm-kvalité? Är detta en kamera att satsa på och kunna vara nöjd med för mindre projekt som ändå ska se någolunda proffsiga ut? Missar jag någon viktig funktion eller standard med den här kameran? Några andra, bättre rekommendationer? Frågorna är många och förhoppningsvis kommer detsamma kunna sägas om svaren. :D Tack på förhand! 0 Citera
oelel Postad 9 september 2010 Postad 9 september 2010 Hej kära filmnördar! :) Är alldeles ny här och tänkte höra om någon vänlig själ har några råd. Är helt grön när det gäller videokameror och i princip allt det tekniska när det gäller film. Har läst filmvetenskap och gjort en kortfilm på en annan utbildning och det är allt. Förutom en massa teoretisk kunskap och stor passion för filmen är jag grön när det gäller filmskapande. Målet är att bli regissör. För att få praktisk kunskap har jag tänkt köpa en videokamera att experimentera med och vill gärna kunna få en fin bildkvalité och möjlighet att redigera mycket efteråt. Finns det billigare kameror som kan återskapa någon form av nära 35mm-kvalité? Har även tänkt åka till något land i Afrika för att naturfilma och då vill jag, trots min tekniska noobighet, kunna få en fin kvalité för att inte allt material ska kännas bortslösat. Har fastnat lite för en Sony HDR-CX305E och läser att den har något som heter: "Längd på brännvidd (35mm likvärdig) - 29.8 - 357.6 (16:9)". Innebär detta verkligen 35mm-kvalité? Är detta en kamera att satsa på och kunna vara nöjd med för mindre projekt som ändå ska se någolunda proffsiga ut? Missar jag någon viktig funktion eller standard med den här kameran? Några andra, bättre rekommendationer? Frågorna är många och förhoppningsvis kommer detsamma kunna sägas om svaren. :D Tack på förhand! Brännviden beskriver bara hur stort zoomomfång kameran har jämfört med 35mm film. Tänk t.ex. fotoobjektiv som brukar heta kanske 50mm eller 100mm. Sonykameran har då motsvarande 30-150mm. Säger alltså ingenting om kvaliteten. Det som brukar förknippas med film är kort depth of field, 24p, 180 graders shutter och bra färgkorigering (ursäkta för svengelska uttryck). För att få allt detta med videokameror så kan man antingen köpa använda DOF-adapter eller använda en systemkamera. Det är främst DOF som vanliga videokameror är så dåliga på och det är väldigt sällan man hittar en videokamera som kan har 24p. Nu har jag inte tittat på sony kameran men canon 550d tjatas det om otroligt mycket om just nu så du borde kolla in den. 0 Citera
JohnBlaze Postad 10 september 2010 Författare Postad 10 september 2010 Letar som en tok efter en lämplig kamera men har svårt att utläsa de viktiga funktionerna för filmkvalité. Alla hollywoodfilmer t ex har "Film negative format (mm/video inches) 35 mm" och "Printed film format 35 mm (anamorphic)" när det gäller tekniska specifikationer. Är det detta som är så dyrt att få till? Tittar t ex på en Canon XH A1 och hittar följande specs: Spelar in på: MiniHDV + MiniDV Videoformat: HDV, DV Inspelningssformat: 1080i Bildsensorstorlek: 3x 1/3" Upplösning sensor: 3x 1.670.000 pixlar Optik: Canon HD-videoobjektiv Optisk zoom: 20x Brännvid motsv 35mm: 32,5-650mm Ljusstyrka optik: f/1,6-3,5 Bildstabilisator: Ja, optisk Filterdiameter: 72mm LCD-skärm: 2,7" Sökare: Ja Bildformat: 16:9, 4:3 Kortplats: Ja, SD/SDHC Stillbilder på kort: Ja Videoscener på kort: Nej Tillbehörssko: Ja USB-anslutning: Ja Mikrofoningång XLR: Ja, 2x XLR + 48V Hörlursutgång: Ja Component utgång: Ja Firewire in/ut: Ja HDMI utgång: Uppgift saknas Fjärrstyrningsuttag: Svensk bruksanvisning: Ja Storlek (BxHxD): 163 x 192 x 394mm Hittar inget där om vare sig depth of field, 24p, 35mm o s v... Kan man trots allt utläsa detta på något sätt? Vad i angivna specs är intressant ur filmkvalité-synpunkt? Sorry om jag upprepar mig eller låter extremt noobig, men kan inte en modern, hyfsat billig hd-kamera ställas in i något 35mm-format? Hur får jag till den där "hollywood/35mm"-känslan utan att betala över 20 lax? Omöjligt? 0 Citera
JohnBlaze Postad 10 september 2010 Författare Postad 10 september 2010 Glöm vissa av frågorna ovan, upptäckte just FAQ-tråden. :P 0 Citera
Martin Oller Postad 10 september 2010 Postad 10 september 2010 En himla röra där, du får nog börja med att läsa på lite... wikipedia har bra artiklar gällande allt det du funderar över, DoF osv. Googla på termerna så får du upp det. En "filmisk look" är ju det vi alltid eftersträvat sen första DV-kameran kom för 15 år sedan och vad som är (väldigt) inne nu är DSLR's, alltså digitala systemkameror, som har en videofunktion som bonus. Eftersom du kan byta objektiv och storleken på sensorn är nära 35mm film, får du en look som inga "normala" DV-kameror har eftersom de har en mycket mindre sensor. S.k. HDSLR's har anno 2010 fortfarande stora tekniska brister som du får lära dig att arbeta runt, varav de värsta heter line skipping och moire. (Google är din vän, igen.) Ska du ned och filma i Afrika så kanske en Canon 7D vore något. Köp två zooms till, typ 18-50/70-200 (och kanske en gammal rysk 500mm på ebay!) och du har möjlighet till fantastiska bilder. Något man upptäcker med dessa HDSLR's, även efter många timmars filmande, är att "holy s*it, såg det verkligen sådär bra ut i verkligheten?!" Canon 550D är för närvarande den billigaste modellen, videokvalitén är densamma som 7D, dock saknar du bl.a. vädertätning (vilket kanske kan vara av vikt om man ska på äventyr i Afrika). Men om du har en budget på 20k så tänk på att du ska ha råd med objektiv, även om man köper äldre begagnade drar pengarna iväg fort... Arbetsmetoderna med dessa kameror liknar mångt och mycket den gamla goda tiden och du får sätta dig in i några timmars testande för att lära dig grunderna i exponering, brännvidd, field of view och hur du som sagt kan/måste gå runt bristerna, som är tämligen allvarliga. Å andra sidan kan du få fantastiska resultat out of the box i princip. Du har uppenbarligen ett intresse och då är DSLR's ett utmärkt val - vänta bara tills du förlorar självkontroll och börjar fylla hyllan med objektiv... :) Viktigt att påpeka dock. Dessa kameror är INTE videokameror, och saknar för det första vettig intern ljudinspelning (7D/550D) och även ingångar som XLR. Det är mycket tillbehör som måste inköpas och även om kamerahuset är till lockande pris, räkna och titta på priser först. 0 Citera
JohnBlaze Postad 11 september 2010 Författare Postad 11 september 2010 Stort tack för svaren! Känns som att det lutar åt en 550D just nu och för min del blir stillbilder ett intressant sidospår i experimenterandet eftersom det är huvudfunktionen (samtidigt som jag inte kan komma ifrån att jag stör mig lite på att ha en apparat som har filmfunktionen som en bonus, när det egentligen endast är film jag vill syssla med). Men egentligen är det alltså endast ljudfunktioner som är akilleshälen? Har kollat en massa testfilmer och i den ena beskriver den unge mannen som testat att 550D har en bra mikrofon men att han senare tänker koppla en shogun mic till den. Hur går detta ihop med avsaknad av XLR och vilka andra "viktiga" ingångar saknas? Hur som helst blir det att lägga på ljud och musikslingor i redigeringen ändå. :) Finns det något objektiv/lins(?) jag borde köpa med, right of the bat? När jag filmar vill jag, hur mycket jag än ändrar inställningar och experimenterar, alltid ha så nära en cinematisk look som möjligt som grund. Och experimentera först därefter. Vilka tillbehör kommer jag direkt känna att jag vill ha om man ser det så? Antar att zoom, fokus och andra mer essentiella funktioner finns med från början på ett bra, allround-mässigt sätt? 0 Citera
Martin Oller Postad 14 september 2010 Postad 14 september 2010 Zooma under tiden du filmar kan du glömma, möjligen med ett objektiv som har konstant bländare. En annan brist är 12 min gräns per klipp (pga filsystemet). Kanske mest relevant för folk som filmar bröllop osv... (var också noga med att köpa ett minneskort som _minst_ har Class 6 skrivhastighet... SanDisk is the shit, imo). De flesta använder en extern ljudrecorder, t.ex. H4N. Det pågår firmware hack för att stänga av "auto gain" som det interna ljudet lider av, men visst, är du nollbudget så är det såklart inte värdelöst (men inte speciellt bra heller). Men ja, kameran har 3.5mm jack. Listade lite av mitt gear i denna post, VÄLDIGT basic men som du ser drar det iväg (och ingen extern ljudrecorder där heller): http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=201204#post201204 (efter upptäckt behov har jag under sommaren fått kitta ytterligare och allt ligger väl på 30-40k nu, det drar iväg som sagt). Självklart kan du göra film billigt. Krimskramset kommer liksom till hur man än vrider & vänder på det om man har ett intresse... så är det ju med allt :) Kitobjektivet 18-55 IS kostar ju tusenlappen extra tillsammans med 550D och det är mycket glas för priset. Jag är dock väldigt anti detta objektiv för jag köpte det nämligen själv och även om det "bara" är en tusing... allt glas du köper bör ses som investering... och för samma peng för du antingen två ryska ebay-objektiv eller t.ex. en Nikkor 1.4... riktig byggkvalitét, manuell bländare, underbara bilder... Finns många åsikter, bara dyka ned i dvxuser, wikipedia, cinema5d osv och få huvudet att explodera med information och begrepp :D Inte för att fula mig men har detta objektiv uppe på filmprylar. Knappast L-series glas och inget vidare skarp för foto, men bra byggkvalité och 70-300mm kan ge riktigt fina porträtt- och inzoomade bilder. För 800 spänn är det ett utmärkt nybörjarobjektiv för video. http://www.filmprylar.se/annons-583.aspx 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.