Gå till innehåll

Extern ljudinspelning som komplement till DSLR


victorsvedberg

Recommended Posts

Behöver billig och bra utrustning för extern ljudupptagning till intervjuer och reportage som i princip enbart kommer publiceras på YouTube/Vimeo.

 

Går det att ta upp ljud externt för under 2000 kr? Isf, vilken utrustning rekommenderar ni ljudnördar? Beg går också bra. Eller är det kört med så låg budget som vi har?

 

Vi har kraftigt begr. budget, det optimala hade varit en 7D + ext. mic men funderar istället på en Pentax K-x (4999 kr) som filmar i 720p men inte har utgång för extern mic.

 

Helt klart mer arbete med att synka ljud osv men arbetskraft är gratis i det sammanhang som utr. kommer användas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi lånade en digital ljudinspelare, fungerade bra. Filmar man med stativ och ett ljusstarkt teleobjektiv så blir det fenomenalt fint med pentax kameran för under 5000 kr. Men jag tänker mig typ något som spelar in till USB/minneskort och som ger bra ljud för intervjuer. Mono fungerar.

 

Under 2000 kr för ljudutrustningen tänker jag mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Zoom har några olika modeller på "handhållna" inspelnings-maskiner. Det finns även andra fabrikat. Själv har jag en Zoom H4, den har även externa mickingångar vilket kan vara bra. Är dock lite dyrare, strax under 4000, deras H2 ligger väl runt 2000 tror jag.

Använder dock inte min H4 längre, eftersom jag investerat i en riktig proffsmaskin, en Sound Devices 788 (8knl hårddisk insp).

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag försöker sätta mig i ämnet DSLR/Ljudinspelning och har förstått att det finns två vägar att gå: Antingen bygger man ut kameran med proffsmickar och spelar in på kamerans minne eller så spelar man in separat och synkar efteråt. I det första fallet belastas kameraminnet. I det andra fallet måste man komma ihåg att hastigheten på videon (25 bilder per sekund för PAL om man eftersträvar filmlook) inte är densamma som hastigheten på ljudinspelningen (Jag sågen reklamvideo på Vimeo om detta där Zacuto höjde Zoom H4 till skyarna). Kanske kan någon kunnig person reda ut detta bättre?

I övrigt finns det hur många digitala inspelningsapparater som helst och åsikter därefter. Jag har hittat en del matnyttigt på följande länkar:

 

http://www.vermontfolklifecenter.org/archive/archive-fieldguides.html

http://www.oade.com/

Striden verkar stå mellan Fostex FR-2LE och Marantz PMD 660/661 i prisklassen 4000-6000 kr. Sound Devices hyllas som det professionella underverket...för den som har råd.

Fråga till Megafon hur mycket kostade din inspelare och var finns den att köpa?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sounddevices är riktigt bra, men underverk vetti tusan. Det är inte det bästa av det bästa men klart prisvärt.

 

När det gäller hastighet på video och ljud så går det inte riktigt att jämföra. När du pratar om 25 bilder i sekund så är det mer teoretiskt rätt att jämföra mot 48 kHz som är den vanliga samplingsfrekvensen för ljud inom film. Så medans dom på bildsidan har en exakthet på 1/25 har vi på ljud en exakthet på 1/48 000 ;)

Däremot kan man ha olika hastigheter på tidskoden, men samplingsfrekvensen kan fortfarande vara olika. Spelar man in på en mackapär med tidskod så kan det dock vara vettigt att köra på samma som på bilden, 24, 25, 30 eller dropframes hit och dit.

 

Jag har noll koll på hur många olika inställningar man kan göra på ljudsidan på diverse DSLR´r men förespråkar nästan alltid att ta ljudet separat ändå, så mycket enklare att inte vara bunden till kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har skaffat en Marantz PDM 661 och en Röde NT3-mik till min Canon EOS 7D. Jag tänker redigera i Avid Media Composer så småningom när jag får råd att skaffa en dator för detta. Ljudinspelningsgrejerna har jag bara haft ett par dagar så jag sitter med näsan i manualer och testar inspelning.

 

Men hur ska jag synka separat ljud med videoklippen i redigeringen? Är det bara att starta från nolläge på ljud/video spåren och köra? Om kameran registrerar 1 sekund ljud så borde den separata ljudinspelaren registrera exakt lika mycket ljud på samma tid. (Sedan kan bilderna hoppa fram i 25, 30, 50 bilder per sekund hur mycket som hellst??? Ljudet borde ta lika lång tid.

 

Eller måste man, som i den tidigare nämnda Zacuto-filmen, justera hastigheten på ljudspåret. I Zacuto-fallet tror jag att man körde 30 bilder per sekund (enl den amerikanske NTSC-standarden). Kan justeringen ha berott på att Canon inte kör exakt 30 bilder per sekund utan 29,???? någonting?

 

Min Canon 7D har så vitt jag vet inga som helst manuella inspelningskontroller. Standardiserad tidkod saknar jag i såväl kameran som i ljudinspelaren. Men den kanske dyker upp i Aviden när man tankar ner separat ljud och video.

Just nu kan jag inte testa. Någon jobbar nog med detta dagligen och bör veta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...