Zalathos Postad 9 augusti 2010 Postad 9 augusti 2010 Hejsan! Jag är hyffsat ny här på Voodoofilm.org, men har redan fått enorm hjälp från bland annat: Pehrbau, beta75, Tier och MnD. Med er Hjälp och en ofantlig tid framför Google, har jag ÄNTLIGEN hittat den ULTIMATA lösningen till en " snygg " och " bra " Slowmotion för alla kameror som filmar i 50i/60i. Min undersökning har inneburit 3 dagar filmande och ett antal codecs/Mbps/kvalitet/soft/hard inställningar. Men nu har jag kommit fram till ett resultat som jag verkligen är nöjd med ( jag är otroligt kräsen ). I min undersökning har jag använt mig av en: Canon HF S21 och Sony Vegas pro 9c. Till ditt projekt behöver du: Sony Vegas platinum / PRO a/b/c/d En kamera som spelar in i 50i/60i ( GÅR EJ MED PROGRESSIV INSPELNING ) En codec som heter Sony AVC ( Finns i Sony Vegas, men behövs laddas ner vid behov ) Du får ej spela in under shutter 50 ( helst 100 + shutter ) 1440 x 1080 + är rekommenderat Högsta inspelningsmöjlighet på kameran Allt som har med frame blending / ghosting ( AV ) på kameran Goda ljusförhållanden Steg 1: Gå till Project Properties och klicka " Match Media " Ikonen, men ändra följande: Field Order: Progressive Frame Rate: 30fps Rendering Quality: Best Deinterlace Method: Interpolate Fields Kryssa i " Adjust source media.... ", Sen klicka: " Start all new...." Klicka: Apply Steg 2: Sakta ner klippet med 50% ( EX. 5 sec --> 10 sec), Snälla gör det inte mer långsamt, med tanke på risk med att framesen dubblar sig. Höger klicka sedan på klippet ---> Switches ---> Force Resample ( INTE smart/ disable ) OBS. Självklart finns det VISS ghosting, men lita på mig, det här är minimalt än vad ni får på dom andra alternativen. ( BOB OCH DUBBEL BOB OCH WEAVE är självklart bättre metoder, men den här är simpel och fungerar hur bra som helst ) Steg 3: När ni har lagt på effekter ( ja, allt ni vill göra ) Går ni till: File ---> Render As ----> Save as Type -----> Sony AVC ( ta bara en tamplate och klicka sedan " Custom " ) Skriv in dessa uppgifter: Video Format: AVC Frame Size: x Profile: High Entropy...: CABAC Frame rate: 30 fps Field order: Progressiv Pixel..: 1,000000 Bit rate: 18k ( Allt mellan 8-18 går bra ) Audio: lämna det System: MP4 Project: BEST Spara nu denna tamplate och döp den till X. Nu kommer ni ha en mycket bra video med otrolig slowmotion ( med tanke på tid och arbete ) Jag kallar denna metod " Svenne metoden ", Låt den bli berömd! Länk till en film gjord med metoden: http://www.youtube.com/watch?v=zqmc2UHhN_A MVH, Henric.. 0 Citera
Tier Postad 15 augusti 2010 Postad 15 augusti 2010 Bra att det funkade för dig, själv tog det mig typ 1 vecka innan jag hittade inställningen :/ Bra tutorial, hjälper nog många! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.