Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har lite funderingar på subtitle text funktionen i encore, jag har gjort ett textscrip som fungerar bra.

Men jag tycker texten ser förfärlig ut, den är så pixlig och grynig.

Kan inte tänka mig att ett CS5 program kan ge ett sådant "billigt" resultat

Jag hittar inget verktyg för att ändra upplösning.

är detta något som blir bättre när man väl har "byggt" sin DVD skiva?

Sedan åker jag på felkod helatiden om Bitrate ligger under 2mps.

och att "project exceeds disccapacity"?

det är ju jätteliten fil på 156mb

Vad menas?

Mvh

Spett och slägga

Postad

Jag har gjort flera filmer med subtitles på två språk och har inte märkt några problem med kvaliteten på texten. Vad du kan göra är att prova olika fonter och storlekar och experimentera med bold och avstånd mellan tecknen. Stabiliteten var problematisk med Encore från början (började med Encore 1.0) och har blivit bättre genom åren. En sak jag märkt är att om man skriver in texten direkt måste man låta programmet hinna med annars kraschar det. Däremot att lägga in färdiga script har jag aldrig haft problem med.

Har du möjligen ställt in för hög bitrate för DVD som kanske ger fel rapport?

Postad

Om man har för långa undertexter (en enskild undertext) kan man få problem. Detta för att de RLE-komprimeras och ej får vara mer än ett visst antal bit. Åtminstone Encore CS3 och tidigare kunde ge fel om man importerade för långa rader. De radbryts automatiskt, men Encore tyckte att de var för långa ändå. Gick man in och gjorde radbrytningar manuellt så funkade det sedan.

Undertexter till DVD består i princip av bitmaps med enbart 2 färger (texten görs om till bilder när man bygger dvdn). Därför går det inte att få anti-aliasing på typsnitten och de ser pixliga ut. Det enda man kan göra är att välja ett bra typsnitt som ser bra ut ändå.

Blu-ray har lite förbättrade undertextfunktioner, men jag vet inte hur mycket av det som stöds i Encore CS5.

Postad

Det verkar som .avi som kom från en DVD, var komprimerad och därför är för bantad för Encore att Bygga engång till, så det verkar få bli gamla hederliga moviemaker för mig :D

Tack för alla tips!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...