Fieldmedic Postad 20 juni 2010 Postad 20 juni 2010 Hej! Jag har åtagit mig det mustiga uppdraget att spela in röster till en tjej i ett spel. Det är inte jag utan min tjej som ska snacka då, men det är jag som får stå för det tekniska...Jag har rotat runt och fått tips om att ekoreducering går att uppbringa genom att sitta i en garderob med skumgummi på väggarna. Att ha täcke över huvudet osv. Men jag är osäker på om jag har lämplig utrustning. Då farsan min brukar spela in konserter har han tämligen schyssta grejer. Förut använde han två AKG S1000S-micar in i en dator, men numer kör man med en stereomic från Thuresson som hänger i en bur och tydligen ska va rätt dyr/bra för det ändamålet. Han spelar in materialet på en dosa från SoundDevices som också ska vara rätt bra grejer vad jag förstått...Detta är ju dock grejer som sätts upp framför en orkester och liksom suger in ljudet i rummet. Så är jag osäker om om dessa grejer funkar bra för inspelning av vanlig röst, utan artefakter såsom S-ljud, puffar å sånt... Har testat lite med stereomicen men den tar seriöst upp ljud som man inte ens hör själv :S Jag har även provat med AKG-erna men det blir liksom inge fason på det...skumma S-ljud och fräs och missljud helt enkelt... Om man sänker IN-ljudet så undviker man iof klädfrasande och andra biljud, men då blir det så svagt på resultatet och när man normalizar/amplifiar eller motsv, så blir det så brusigt...Såsom jag har förstått det så ska det vara så hög IN-nivå som möjligt utan överslag till rött då det klipper... Men med så hög IN-nivå så hör man hur termiterna gnager i väggen hos grannen tre kvarter bort...! Är det värt att prova spänna upp några gamla nätstrumpor på en ram för att skapa ett puffskydd eller blir det bara skit? Är det bara jag som är petig? Hur bra bör ljudet låta innan man blir nöjd och redigerar det? Ska man ens vara tvungen att redigera bort ofrånkompliga artefakter? Går det att få helt "sterilt" ljud direkt på inspelningsplats? Jag menar bara att jag kanske sätter för högra krav för grundmaterialet..."Det där kan du enkelt ta bort i ett ljudredigeringsprogram..." Räcker Audacity för ex noise reduction? Slutligen så ja, det är individuellt var man lägger ribban, men lite riktlinjer :) Stort tack på förhand! 0 Citera
Luzer Postad 22 juni 2010 Postad 22 juni 2010 Sounddevice is the shit...Använd! När det gäller mikarna får du prova dig fram, har du en stormembranare hade jag testat den först då det lite lättare blir "fetar". Vill du sedan ha det så tort som möjligt ska du vara i ett litet dämpat rum, garderob funkar fint. Och gärna i en tyst miljö för som du säger en mik fångar upp ganska mycket oönskade ljud också. Klädprassel är enkelt att få bort när man tar dessa typer av ljud då man bara fimpar de kläder som låter, säger till tjejen att vara still (vet det kan vara svårt) eller byter kläder till sådana som inte prasslar. Ofta behöver man inte oroa sig så mycket över småljud omkring om du är i ett någorlunda dämpat rum, förhållandet mellan talet och alla andra skräpljud blir såpass stort ändå så det kommer funka. Puffskydd är dock bra, fixa ett eget är ju ganska enkelt som du säger och det kan spara endel jox i efterhand. Gör även lite tester med miken, hur långt ifrån hon ska vara, det är inte alltid man vill ha supertajt nära ljud. 0 Citera
Mahatmas Postad 23 juni 2010 Postad 23 juni 2010 Nyckeln är att ha ett tyst och dämpat rum. Finns risk att garderob eller "täcke" är ett för litet utrymme då det också kan "höras på fel sätt. Eftersom du bör använda en kondensatormik är puffskydd ett måste. Även att kunna komprimera/limitera vid inspelning är en stor fördel. Petig, som du skriver, vad gäller det råinspelade materialet upplever jag också är ett måste. Det är inte att rekommendera att sitta och försöka få bort, kringljud, klädprassel eller puffar i efterhand. Brister det i kvalitén på en voiceover skapar det väldigt lätt en feeling av "hemmafix". Om voicen ska ligga inbäddad i en massa andra miljöljud, foleys etc kan det funka med typ tyst klädprassel etc men ligger den ensam måste rummet vara knäpptyst, och det blir svårt att tillexempel få det att låta som att en person är utomhus om man "hör rummet" Kanske bökigt och tråkigt men sant. Lycka till 0 Citera
Fieldmedic Postad 23 juni 2010 Författare Postad 23 juni 2010 Det där med komprimera/limitera, vad innebär det? Jag hörde det även från killen som spelat in det mesta av dom övriga ljuden/rösterna i spelet. (Han donar förresten med såna här saker på professionell basis, så man känner ju lite prestationsångest :) Luzer sa: "När det gäller mikarna får du prova dig fram, har du en stormembranare hade jag testat den först då det lite lättare blir "fetar"." Vad innebär dessa "fetar" ? 0 Citera
Luzer Postad 24 juni 2010 Postad 24 juni 2010 Komprimera vid inspelning är bra, om du har en bra kompressor och kan skruva på den, risken är att det låter sämre och sedan blir det svårt att få till det i efterhand. Men kompromissa lite och komprimera lite vid inspelning och lite till efteråt kan vara en idé. När du komprimerar så minskar du dynamiken, du pressar ihop ljudet så skillnaden i volym mellan de låga och höga delarna blir mindre. En stormembrans mik har ett större membran än en mindre mik. Lite tyngre att sätta i svängning och därför funkar ofta inte de mikarna lika bra på snabba höga transienter som percussion och trummor. Men på röst och just V.O tror jag en stormembrans mik kommer mer till sin rätta. 0 Citera
Mahatmas Postad 24 juni 2010 Postad 24 juni 2010 ...Med fetar antar jag att han menar att det blir ett fetare varmare ljud. Komprimera/limitera vid inspelning gör man för att inte riskera peekar/digital distortion Därav kan "skådisen" sitta närmare miken+inte behöva tänka på att inte sticka iväg volymmässigt. Dock precis som Luzer skriver bör man vara försiktig så att inte kompressorn "hörs" på råmaterialtet. Helt enkelt till för att få bättre kontroll och kunna hålla en rimligt hög inspelningsnivå. Att komprimera och eq:a i efterhand är ett måste, speciellt för den här typen av jobb. Nuförtiden tenderar all voiceover vara ganska hårt processad. Om du kompletterar ett material som någon annan spelar in skulle ju ni behöva "synka" Kan nog bli konstigt i slutändan om ert material låter väldigt olika. Om detta är ett viktigt jobb för dig skulle jag nog rekommendera att ta hjälp av någon som har bra koll. Min erfarenhet är att det är bättre att kanske lägga lite pengar på att få hjälp/kvalitetssäkra, leverera ett grymt material och förhoppningsvis fler jobb, än att köra själv, chansa lite och riskera en missnöjd kund. Det ÄR väldigt noga med ljud. Första gången jag gjorde något för tv tackade jag gud för att jag dubbelkollade i några olika tv apparater. Jag tyckte det lät grymt i studion, men efter koll fick jag vässa diskanten säkert 40%.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.