pucko Postad 12 juni 2010 Postad 12 juni 2010 Finns det något Videoredigeringsprogram som stödjer .mkv? Har hittills testat Sony vegas 9 och om jag fattat det rätt så klarar inte premiere pro det heller.Är medveten att man kan konvertera om till andra format men skulle helst vilja slippa. Fast klart om nu inget program klarar av det, vilket format är bäst konvertera om till utan att förlora kvalitet? Helst ska ju inte storleken bli större heller. Vilket program löser detta enklast? Hur gör ni? Tack. 0 Citera
sandersmedia Postad 20 juni 2010 Postad 20 juni 2010 Jag brukar konvertera filer i SUPER © som är gratis, i SUPER © kan du välja dom flesta ut format som du vill ha, och okomprimerat. 0 Citera
ronnylov Postad 24 juni 2010 Postad 24 juni 2010 mkv är en container, alltså en behållare för video, ljud och andra strömmar såsom undertext. Ofta används den för h.264 video men det kan i princip vara vilka format som helst inuti. Vill du byta container kan du separera de ingående strömmarna (demuxa som vi säger på videospråk) med MKVextractGUI: http://www.videohelp.com/tools/MKVExtractGUI Sedan kan du muxa ihop det till annan container, t.ex. MP4 med YAMB eller till TS med TsMuxer: http://www.videohelp.com/tools/tsMuxeR Alternativt muxa ihop till avi med Virtualdubmod eller något annat. Det gäller att använda en container som har bra stöd för de ingående formaten (avi är inte bra för h.264 men MP4 och TS funkar. Dock är MP4 begränsat till AAC-ljud men då kan TS funka bättre om ljudet t.ex. är AC3, MP2 eller PCM. Mycket att tänka på... På så sätt förlorar du ingen kvalitet (de ingående strömmarna är oförändrade) men får en annan container som kanske funkar att importera. För att redigera i Vegas så kan ett annat alternativ vara att skapa ett avisynth-script som imorterar mkv-filen och sedan öpnna avisynth-scriptet i Vegas (eventuellt kan man behöva gå via debugmode frameserver). Rätta mig om jag har fel, men SUPER konverterar väl filen (komprimerar om med förlust)? Det var ju inte riktigt vad som önskades här. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.