Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

1. vad är fördelarna med att köra MD eller DAT istället för mic ingången på kameran? varför kör det flesta det sättet?

2.Är det dumt att köra med micken på kameran även när man filmar scener utan dialog?

3.Hur gör man tex när man filmar någon som går genom skogen (utan dialog) utan att få med sina egna fotsteg, eller ljudkillens?

4.är det skillnad i ljud kvalitet på kameror med XLR ingång o kameror med vanligt telejack eller stereojack eller vad nu det heter ?

Postad

Ska svara så gott jag kan!

1- Fördelen är först & främst att man inte sitter fast med kameranissen!

Man har dessutom normalt sett bättre möjligheter att ställa nivåer & ha god kontroll "in action", då man inte måste dela prylar med någon annan som är lika stressad med sina saker som du.

Kvalitetsmässigt däremot måste du inte nödvändigtvis vinna något, det beror på kameran kontra DAT:en!

2- Nej, det är alltid bra att ha ljudet på kameran åsså även om man vet att man inte ska använda det i slutändan.

DUBBING:

Att synca efter en ren bild utan något annat att gå efter suger svullen purjo & är enbart jobbigt, om man däremot har fotsteg, klick, andetag & annat att gå efter så vinner man en hel del tid & slipper riskera otrevliga överraskningar.

SYNC FRÅN DAT eller nåt sånt:

Att synca till en klappa är inte fel, men att synca direkt till klappans klick är ännu bättre :-)

Om man tar ljudet på plats så tar det ingen extra plats på bandet men den som redigerar får valmöjligheten att använda ljudet som stöd när han klipper.

Sånt brukar göra mig väldigt lycklig när jag klipper :-)

3- Det här är dock en fråga som är svår att svara på.

Om man MÅSTE föjla efter så gå så tyst som möjligt & gå med lätta steg & mjuka gummisulor.

För att kunna svara bättre så måste jag veta grundförutsättningarna, men jag kan säga att det alltid finns en lösning om man bara är öppen för lösningar :-)

4- Kan vara en hel del, eller ingen alls!

XLR är balanserat, så det blir inte störningar på ledningarna som en vanlig tele-sladd, i övrigt beror det enbart på om tillverkarna har snålat eller inte.

XLR-försedda kameror brukar kanske låta lite bättre av den enda anledningen att vissa tillverkare inte orkar lägga ner lika mycket tid & pengar på Tele-anslutna förstärkare som dom gör med XLR. Lite trist :-(

Hoppas det var till nån nytta!

Postad

När det gäller fråga 3 så är det ju inte så svårt att trampa om en snubbe som går i skogen. Bandtrassel är tydligen ett klassiskt knep som man brukar använda för att trampa buskar, och gräs etc.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...