Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag vet att det är svårt att filtera bort en massa ljud men hur är det om man råkade spela in och man här en fläkt som går i bakgrunden. Den kör i samma tonart eller hur man ska kalla det.??

Går det i exempelvis Sound Forge Audio Studio 9.0??

Postad

Om det är en ganska "brusig fläkt" så kan du komma ganska långt med brusreduceringsverktyg. Vet inte riktigt vad som finns i Sound forge men leta efter noise reduction eller liknande.

Postad

mm ska testa lite, det är väldigt jobbigt, samma oljud i samma frekvens över hela filmen

Är tusan inte lätt alltså

Det är förstärkarna i salen som jag har råkat komma åt med miken och de låter med samma ton/frekvens så man kan bli galen

Postad

Nu vet jag inte vilka andra program du har tillgång till... Soundtrack pro har en funktion (Process/Noice Reduction/Set Noise Print) för just det, säkerligen har även andra program motsvarande funktion.

• 4 veckor senare...
Postad

Alla program med ljudredigeringsfunktioner brukar ha den möjligheten, EQ är ett standardverktyg. Vegas kan jag dock inget om. Annars finns det utmärkta gratis ljudredigeringsprogrammet Audacity om man vill jobba med ljudet separat.

Postad

En fläkt eller ett fläktliknande ljud skulle jag säga är väldigt svårt att filtrera bort med en EQ. Med en EQ kan du höja och sänka specifika frekvenser olika brant och mycket. Och är bra om de ljud du vill ha bort eller förstärka ligger i ett smalt spektrum, då kan du skruva på dessa utan att påverka resten av frekvenserna.

Nu finns det ju ungefär lika många oilka fläktar som fläktljud. Men om det liknar ett brus så blir det nog svårt med en EQ, är det mest dova ljud kan du få bort mycket genom att skära bas. Sen beror det givetvis helt på vad för typ av ljud på samma spår som du vill behålla. Det är ju inte så svårt att ta bort ljud, problemet är ju att lyckas behålla resterande så det inte låter dåligt :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...