Gå till innehåll

Magic Bullet Looks och bit depth


henrikp

Recommended Posts

Om man färgkorrigerar med MB Looks direkt i Premiere (CS3), måste man ändå kryssa i "Maximum bit depth" i project settings om man vill ha det?

Har på nåt vänster fått för mig om att Magic Bullet åstadkommer det ändå... automagiskt...?

(Anledningen att jag frågar är för att jag obetänksamt renderat en stor del av projektet redan och funderar på om jag måste rendera om...)

Länk till kommentar
Share on other sites

MB kör allt "internt i MB" som 32-bit float så där behöver du rent (tror jag) teoretiskt inte kryssa i den rutan så länge du inte har en Premiere Pro-native-effekt med i spelet.

 

Bra fråga faktiskt... måste fasen kolla...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej,, det var som jag trodde då. :)

Men då kan hända att jag ändå åker på att rendera om, kom på nu att jag ju dragit ner kontrasten och ljus med en PPro-effekt i en första grov-korrigering av vissa klipp, hehe...

 

Av nyfikenhet, vad innebär det att INTE rendera med maximum bit depth? Hur stort bit depth används då? Hur stor blir skillnaden i praktiken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör du maximum bit depth samplas allt "upp" från 8-bit > 32-bit, sen görs själva effektbearbetningen i 32-bit, och sedan samplas den ner igen (finns ganska bra beskrivet i Stu Maschwitz bok DV Rebels Guide). Det beror också på vilken effekt du kör och vilken codec (8 eller 10 bit) du slutligen renderar till. Men färkorrigerar du en jämn och fin blå himmel syns det rätt tydligt. Och nästan inte alls om det är en helbild på en massa träd tex. (8-bitars codecs har ju bara 256 steg från svart > vitt medan 10-bitars codecs har 1024 steg.)

 

Dessutom huruvida effekten i sig är en YUV eller RGB effekt (om det är en "RGB only" codec kan man få en kvalitetsförlust en färgrymdskonvertering måste ske).

 

Huruvida det syns på slutresultatet är givet beroede på vad man färkorrigerar och vilket material man har och hur bra det såg ut från början...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...