Ferrari Postad 1 april 2010 Postad 1 april 2010 Hej. Jag använder Sony vegas och jag undrar vilken filformat jag bör spara i om jag vill marknadsföra den osv. Vilket program användet riktiga producenter? Och vilken filformat sparar dom filmen i? Vilken storlek bör den vara när jag sparar? 0 Citera
Kimster Postad 1 april 2010 Postad 1 april 2010 Beror på vart filmen ska och arbetsflödet är uppbyggt. I princip sparar man i så hög kvalité som möjligt. DVCPRO, MXF, DNxHD, ProRes, DIGIBETA, HDCAM är format som är vanliga i proffsvärlden. Det finns andra utöver det, om du t.ex. sparar i ett distributionsformat som t.ex. varianter av MPEG2 och MPEG4. Det finns iaf inte ETT format som alla använder, tyvärr. Storleken är egentligen irrelevant. Utan man pratar oftast istället längd på produktionen/filmen. Och i förhållande till vilket arbetsflöde och format man har så får man ut hur stor plats produktionen tar. 0 Citera
Ferrari Postad 2 april 2010 Författare Postad 2 april 2010 okey. vet ni vilket program dom använder för redigering? alltså när dom gör filmen och sparar. /Ferrari nissen 0 Citera
Kimster Postad 2 april 2010 Postad 2 april 2010 Det finns flera program. Olika bolag använder olika program. Det finns en tråd på forumet som tar upp vilka olika program som proffsen använder. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.